در گفتوگوي تفصيلي با رئيس کل جديد سازمان خصوصيسازي اعلام شد:
بازنگري جدي در كاركردهاي سازمان خصوصيسازي
قانون مداري، اعتقاد به روش سيستماتيك آن هم با كمترين تغيير در تركيب نيروي انساني، استفاده از روشهاي روز واگذاري، تعامل با خبرنگاران و مسئولان براي اجراي بهتر اصل44 ،استفاده عملي و نه شعاري از بازاريابي بينالمللي و سخت بودن تحقق بودجه 7.2 هزار ميليارد توماني در سال جاري از جمله ديدگاههاي پنجمين رئيس کل سازمان خصوصيسازي است.

قانون مداري، اعتقاد به روش سيستماتيك آن هم با كمترين تغيير در تركيب نيروي انساني، استفاده از روشهاي روز واگذاري، تعامل با خبرنگاران و مسئولان براي اجراي بهتر اصل44 ،استفاده عملي و نه شعاري از بازاريابي بينالمللي و سخت بودن تحقق بودجه 7.2 هزار ميليارد توماني در سال جاري از جمله ديدگاههاي پنجمين رئيس کل سازمان خصوصيسازي است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان خصوصی سازی به نقل از خبرگزاري فارس، پيمان نوري پنجمين رئيس سازمان خصوصي سازي و معاون وزير اقتصاد است كه از اوايل شهريور ماه مسئوليت سنگين اين سازمان را به عهده گرفته تا با تكيه بر سابقه 24 ساله درصدد سيستماتيك كردن اين سازمان و نظم و ترتيب در واگذاري ها و اجراي اصل 44 باشد.
سازمان خصوصي سازي از زمان تاسيس در سال 80 تا قبل از ابلاغ و اجراي اصل 44 در تيرماه 85 چندان نقشي در اقتصاد كشور نداشت اما با اجرايي شدن اين اصل مهم در كنار سازمان بورس واوراق بهادار اهميت به سزايي در واگذاري ها پيدا كرد.
اين سازمان در حالي تا اواخر مردادماه گذشته 4 رئيس شامل علي اكبر، پوري حسيني، ميرمطهري و كرد زنگنه را به خود ديده بود كه نحوه واگذاري هاي چند شركت از جمله فولادخوزستان وعدم تحقق بودجه در نظر گرفته شده براي اين سازمان و تاخير در پرداخت اقساط و ... با انتقادات متعددي از سوي كارشناسان و مسئولان مواجه و زمزمه تغيير كردزنگنه از سال گذشته شنيده شد تا اينكه قيمت گذاري بسيار گران و با حرف و حديث بيمه دانا ازيك سو وعدم معامله دو بلوك 18 درصدي ايران خودرو و سايپا تير خلاصي شد براي رفتن كردزنگنه.
اين اتفاق كه به باور اكثر فعالان بازار سرمايه و اقتصاددانان بايد زودتر رخ مي داد منجر شد پيمان نوري بروجردي كه سابقه مديريت دو بانك مسكن و رفاه را داشت از خيابان ملاصدرا (محل ساختمان اول بانك رفاه) راهي خيابان زرافشان شود تا عهده دار اين سازمان و اجراي اصل 44 باشد.
اين مدير46 ساله و با سابقه شايد براي فعالان بازار پول شناخته شده باشد اما كمتر كارگزار و سهامدار و مديري از بازارسرمايه با روحيات و نقطه نظرات وي آشنا است. مزيد براينكه در مراسم توديع و معارفه دو رئيس سازمان خصوصي سازي ازحضورخبرنگاران بدون دليل منطقي و دراقدامي كم سابقه و بحث انگيز ممانعت به عمل آمد تا خبرنگاران حوزه بازار سرمايه از ديدگاه هاي نوري بروجردي اطلاعي نداشته باشند.
دربرابر اين رويداد تماس هاي تلفني ودرخواست مصاحبه حضوري با وي بعد از چندين روز پيگيري و هماهنگي نتيجه داد تا در جريان گفت وگويي سه ساعته (كه بخشي از آن به حاشيه ها اختصاص داشت ) برنامه ها و خط مشي هاي كلي رئيس جديد مشخص شود.
نوري در اين گفت وگو اعلام كرد يكي از رسانه ايي ترين مديران است و با خبرنگاران ارتباط خوبي دارد اما به دليل حساسيت هاي بازار و لزوم آشنايي با چند وچون سازمان خصوصي سازي ترجيح داده بعد از حدود 35 روز ازرياست اش اولين گفت وگو را انجام دهد.
به هرحال از جمله ديدگاه هاي پنجمين رئيس سازمان خصوصي سازي قانون مداري و ضابطه مندي، اعتقاد به روش سيستماتيك آن هم با كمترين تغيير در تركيب نيروي انساني،استفاده از روش هاي روز واگذاري ، تعامل با مسئولان مرتبط با اجراي اصل 44 و خبرنگاران،استفاده عملي و نه شعاري از بازاريابي بين المللي و سخت بودن تحقق بودجه 7.2 هزارميليارد توماني در سال جاري است كه در گفت وگوي تفصيلي با فارس اعلام شد.
قسمت اول اين گفت وگو را مي خوانيد.
*چرا در يك ماه اخير مصاحبه نكردم
فارس: به عنوان اولين سؤال، بهرغم خوش مشربي و روي باز بودن شما، چرا كم مصاحبهايد؟ من و همكارانم در ديگر رسانهها خواهان گفتوگو و كسب اطلاع از برنامهها و ديدگاه هاي شما به عنوان رئيس جديد سازمان خصوصيسازي بوديم اما اين فرصت تا به امروز فراهم نشد.
نوري: با درنظرگرفتن تفكيك دو حوزه بازار پول و بازار سرمايه در خبرگزاريها و روزنامههاي وزين، اگر به 5 سال حضور من در بانك رفاه برگرديد خواهيد ديد كه با كمتر خبرنگاري در سطوح مختلف گفتوگويي نكرده باشم. اما آن فضا، فضاي متفاوتي بوده وهست. حساسيتهاي مصاحبه و اطلاعرساني بازار پول با بازار سرمايه بسيار متمايز و متفاوت است. اين بحث اول.
بحث دوم اين است كه چگونه ميتوان از مديري كه درصدد شروع اداره كردن يك تشكيلات در حد و اندازه سازمان خصوصي سازي است، انتظار داشت كه در همان ابتدا و در اوج فشار كاري، اطلاعرساني مؤثري را براي جامعه انجام دهد. چرا كه به اعتقادم وقت شما خبرنگاران و مردم آن قدر اهميت دارد كه تا اين لحظه به خودم اجازه ندادم اطلاعرساني ناپخته، غلط و غيرقابل اتكايي داشته باشم.
اين اتفاق (ارتباط با رسانه ها) دير يا زود رخ ميدهد؛ كما اينكه امروز و بعد از گذشت يكماه از حضورم ، به عنوان طليعه ارتباط در حوزه بازار سرمايه با خبرگزاري شما گفتوگو ميكنم. اعتقاد دارم و فكر ميكنم طي سالهاي فعاليتم صداقت كلامم در اين حوزه حداقل اثبات شده كه زماني بايد اطلاعرساني اتفاق بيفتد كه مابه ازاي آن واقعيتي وجود داشته باشد. اگر نباشد خبرسازي خواهد بود نه اطلاعرساني.
فارس: اين درست اما بازار سرمايه ماهيتي دارد كه بر روي اخبار و كسب اطلاع از ديدگاه هاي مديراني چون رئيس سازمان خصوصي سازي حساس بوده و ميخواهد از نقطه نظرات رئيس جديد كسب اطلاع كند. فعالان بازار سهام ميخواهند بدانند چه عرضههاي جديدي در پيشرو است؟ يا اينكه استراتژي و برنامههاي واگذاري به چه ترتيبي خواهد بود؟
نوري: اتفاقي كه در مراسم توديع برادر عزيزم آقاي دكتر كردزنگنه و معارفه اينجانب رخ داد اين بود كه متاسفانه هيچكدام از اصحاب رسانه حضور نداشتند. هرچند هماهنگي آن مراسم با اينجانب نبود تا ....
فارس: بله. چون متأسفانه به خبرنگاران اجازه حضور داده نشد.
نوري: اگر عزيزاني از خبرنگاران در آن مراسم حضور داشتند تقريباً شاكله و رئوس برنامههاي كاري ام را يا بخش قابل توجهي از آن را مطرح كردم. براي شناخت بنده هم ميشد با مراجعه به سايت بانك رفاه از سوابق كامل تخصصي، حرفه اي و اجرايي بنده كسب اطلاع كرد. يك نكته ديگر هم وجود دارد كه به فال نيك ميگيرم و آن اينكه وقتي تشنگي بيشتر شود، حلاوت كار و استقبال هم بيشتر ميشود. دوم اينكه طي اين مدت معاونين سازمان خصوصي سازي (برادران عقدايي و غلامي) به طرق مختلف اطلاعرساني كردند . از طرف ديگر مشغله كاري زياد را هم بايد در نظر گرفت. نميخواهم خداي نكرده بزرگ نمايي كنم اما اگر سابقه بنده را ببينيد يا مسئوليت جايي را نپذيرفتهام و يا زماني كه بيرون آمدم به آبروي خودم اضافه كردم. اينجا هم اگر جانم را بگذارم حتماً يك كار اصولي و صحيحي را بيرون خواهم آورد.
*دلايل پذيرش مسئوليت سنگين؛ فقط قانون و انضباط و مديريت سيتماتيك
فارس:با اين اوصاف چطور شد كه مسئوليت سنگين رياست سازمان خصوصيسازي را آن هم با وجود انتقادات متعدد از عملكرد اين سازمان در نحوه واگذاري ها پذيرفتيد؟
نوري: اگر سابقه تحصيلي، كاري و آموزشي اينجانب در دانشگاهها را ملاحظه كرده باشيد خواهيد ديد در مسئوليت هاي اصلي 12-10 ساله دو بانك بزرگ مسكن و رفاه ، 8 سال حضور در سازمان حسابرسي و حوزه نظارتي و همچنين تدريس چند ساله در حوزه مديريت مالي، ريسك و بازار سرمايه و انتشار 8 كتاب مرتبط (كه نهمي هم در شرف آماده سازي است) داشتهام كه بيشتر آنها به حوزه هاي كاركردي بازار سرمايه مرتبط است . همانطور كه اشاره كرديد اين مسئوليت رسالت بزرگي را فارغ از فشارها و استرس كاري به همراه دارد. عظمت اصل 44 كه يك فصل از 10 فصل آن به عهده سازمان خصوصيسازي است و حجم مراودات متني و تصويري در رسانه ها اهميت موضوع را نشان ميدهد.
شايد آقاي وزير اقتصاد ( آقاي دكترحسيني ) راضي به بيان اين مطلب از سوي اينجانب نباشد اما بنده بايد حق مطلب را بيان كنم: وقتي ذوق و شوق، اشتياق و دلسوزي شخصي مانند ايشان را ميبينم كه بر روي اصل 44 چقدر حساس هستند ودغدغه دارند و نگران آن است و فكر ميكند كه فردي كه در حوزههاي مختلف حرفه اي حضور داشته و كارنامه قابل دفاعي دارد، مي تواند وارد عمل شود، چندان راحت نتوانستم خودم را راضي كنم كه چون مسئوليت سازمان خصوصي سازي كار سختي است و فشار كاري چند برابري دارد، پس اين مسئوليت را نپذيرم.
آنچه مسلم است هر آنچه از اين به بعد بر اساس آن عمل خواهد شد، قانون و ضابطه است. اگر قانون به كار ما سرعت ميدهد نهايت استفاده را خواهيم كرد. اگر بخشي از قانون موجب كندي كار شود سازمان خصوصي سازي مسئولش نخواهد بود. بنابراين اگر تصور شود كه فردي به نام نوري در مجموعهاش بنابر هر دليلي حتي دلايل مثبت، خارج از ضابطه عمل مي كند، حتماً از من برنخواهد آمد.
اما حكايت حال سازمان خصوصيسازي مانند اين است كه هواپيمايي در حال پرواز به همراه سرنشينان احتياج به بازسازي و تعمير دارد. اگر بخواهيم تعميرات را در آشيانه انجام دهيم به معناي توقف ادامه مسير است كه شدني نخواهد بود. اگر هم اين روند ادامه يابد ممكن است دچار مشكل شود و هواپيما سقوط كند.
بنابراين سختيكار اينجاست. اين سازمان و كاركرد هاي آن نياز به بازنگري جدي دارد و اين بازنگري بايد بدون توقف در كار حجيم فعلي، صورت پذيرد. يعني سرعت كار نه تنها كم نشود بلكه بايد حين اصلاح افزايش منطقي هم پيدا كند. من اعتقاد به كار سيستمي دارم. اين جمله خيلي گويا است. چرا كه در صورت انجام فعاليتها براساس يك نظام كاركردي مدون، حرف و حديث و جاي سؤال و نگراني به حداقل ممكن ميرسد. اما اگر تصميمگيري فردي جايگزين سيستم شود حتماً دچار مشكل خواهيم شد.
فارس: آيا سيستم مربوط به سازمان خصوصي را خودتان تعريف خواهيد كرد يا براساس قانون موجود حركت خواهيد كرد؟
نوري: اعتقاد راسخ دارم كه با همين مجموعه قوانين هم ميتوان كار سيستمي كرد. اگر هم به اصلاحاتي نياز دارد آن چنان نيست كه شاكله را دچار مشكل كند. خوشبختانه مشكل اصالتي نداريم. اما گاهي با نبود يك پيچ موتور، خودرو كار نميكند. بنابراين از اين تغييرات خرد حتماً در سازمان خصوصيسازي خواهيم داشت و در خصوص قوانين، خوشبختانه قانون گذار با آغوش باز پيشنهادات اصلاحي را مي پذيرد و بررسي مي كند.
*محورها ، برنامه ها و ديدگاه هاي آقاي رئيس
فارس: بسيار خوب. اگر موافقيد محورها و برنامههاي اصليتان را در سازمان خصوصيسازي و اجراي اصل 44 توضيح دهيد؟
نوري: سازمان چارچوبي به نام اصل 44 دارد كه مبناي فعاليتها و فصلالخطاب خواهد بود.
فارس: آيا قانون اصل 44 را به طور كامل خواندهايد؟
نوري: بله. تا الان يكبارقانون را به دقت خوانده ام و بخش خصوصي سازي را چند بار.در ظاهر كار اصلي و رسالت اصلي ما اين است كه يك دارايي از دولت وجود دارد كه بايد واگذار شود. اما با چه هدفي؟ آيا صرف واگذاري هدف است؟ نه. اصلاً اينگونه نيست و روح قانون هم چنين چيزي را نميگويد. روح واگذاري كه به نظرم بسيار مطابق با منويات مقام معظم رهبري در اين خصوص تنظيم شده است، اين را ميگويد كه مردم در اقتصاد عهدهدار شده و مشاركت كنند و سهيم باشند. اين اتفاق صرفا "با عملي بنام واگذاري به طور كامل نميافتد. بايد باشد اما آيا قدمهاي بعدي با همين واگذاري تمام ميشود؟ به اعتقادم نه.
پس يك دارايي وجود دارد كه با هدف اينكه مالكيت وسپس مديريت آن به دست مردم باشد، ميخواهيم فرايند واگذاري را پياده كنيم. حال ببينيم در اين فرايند چه اتفاقاتي بايد بيفتد. گام اول دستهبندي شركتها براساس گروههاي قابل واگذاري و نكته دوم چگونگي واگذار كردن شركتها است كه روشها و متدلوژي آن تعريف شده است. شامل بورس، فرابورس، مزايده، مذاكره و... كه قانون پيشبيني كرده . شكل قضيه اين است اما به محتوا هم نياز دارد. بنابراين يكي از اقدامات اصلي و اوليه قيمتگذاري است.
فارس: اما قبل از قيمتگذاري بايد آزادسازي و آمادهسازي باشد.
نوري: بله. قيمتگذاري وابسته به آمادهسازي است. مانند اين است كه منزلي را بعد از تعميرات و اصلاحات براي فروش آماده كرد كه ارزش افزوده آن بيش از منزل بدون بازسازي خواهد بود. پس در واگذاري بنگاه ها بايد به اين گونه موارد توجه شود چون فقط صرف كسب سود ملاك نيست . بحث نگراني هاي بعد از واگذاري هم مطرح است. چرا؟ چون اگر سبكسازي و بهسازي انجام نشده باشد خريدار بعضا با مشكلاتي مواجه خواهد شد و نخواهد توانست اصلاحات لازم در بنگاه خريداري شده را انجام دهد.
پس در دل اين فرايند كه در ظاهر با قيمت گذاري ادامه مي يابد، بايد بحث آمادهسازي كه كمتر به آن توجه شده اتفاق بيفتد. اين دو دست به دست هم ميدهند و قيمت مشخص ميشود. با اين رويه چه اشكالي دارد كه همگان از روش هاي قيمتگذاري به طور شفاف مطلع باشند؟ بنظرم بايد روش هاي قيمت گذاري به طور شفاف مطرح و در بوته نقد و بررسي هاي كارشناسي قرار داده شود.
فارس: يعني بعد از اين گزارشهاي قيمتگذاري شركتها از سوي سازمان خصوصيسازي كه يكي از درخواستهاي جدي مسئولان بازار سرمايه و سهامداران است منتشر خواهد شد؟
نوري: آن بحث ديگري است كه پيچيدگيهاي خاص خود را دارد و اگر اجازه دهيد در موقع ديگري به آن خواهم پرداخت. نكته من شفافسازي روششناسي كار است نه برخورد مصداقي.
فارس: بحث اين است كه بازار سهام به هنگام عرضه اوليه سهام شركت هايي مانند بيمه دانا يا ديگر شركتها نميداند قيمت مدنظر يا محدوده قيمتي سازمان خصوصيسازي چقدر است و قيمتگذاري هر سهم سازمان خصوصي سازي از قيمت كارشناسي سازمان چه ميزان فاصله دارد تا در عرضههاي بعدي مورد توجه قرار گيرد.
نوري: اعلام اوليه قيمتگذاريها داراي مزايا و معايبي است.درحال حاضر به تشخيص سازمان معايب آن بيشتر از مزاياي آن است كه در فرصت ديگري ميتواند مطرح و بررسي شود.پس اولاً خوب است كه روش شناسي كار را اعلام كنيم. دوماً درها بر روي روشهاي روز ديگر هم براي قيمتگذاري باز خواهند بود.
فارس: اما روش هاي پيمان مديريتي و تعهدپذيره نويسي يا بوك بلدينگ، بهرغم مصوبهاي كه دارند هيچگاه از سوي سازمان خصوصيسازي بكار گرفته نشده. آيا شما از اين روش ها هم استفاده خواهيد كرد؟
نوري: بله. اين گونه روشها كه در دنيا به كار گرفته ميشود و ميتواند جزء روشهاي قيمتگذاري باشند، به بررسي نياز دارند.جالب است بدانيد يكي از دستورهاي وزيرمحترم اقتصاد اين است كه از روشهاي نوين و بروز در واگذاري شركت ها استفاده شود. اصلاً يكي از وجوه تسميه حضور بنده در سازمان خصوصيسازي كاركرد علمي و كارشناسي قضيه است. اين در حالي است كه مبادي قانوني هم بر روشهاي جديد و ديگر قيمتگذاري بايد صحه بگذارند. ضمن اينكه دليلي ندارد روشي كه امسال جواب ميدهد تا 10 سال ديگر هم به كار گرفته شود. اجازه بدهيد همين جا پرانتزي باز كنم و آن بحث تحقيق و توسعه (R&D) موضوع است كه در اين رابطه اقدامات لازم انجام خواهد شد.
حوزه ديگري كه به طور جدي نسبت به آن حساس هستيم بحث مسائل بعد از واگذاري است . همانطور كه در ابتدا عرض كردم نبايد تصور شود كه با واگذاري كارها تمام شده. خير. بلكه كارهاي جدي هك بعد از واگذاريها شروع مي شود.
فارس: در بخش بازاريابي بينالمللي چه برنامههايي داريد؟ تا اينجاي واگذاريها كه به جز يك شركت غير بورسي خبري از حضور خارجيها نشده است؟
نوري: در اين حوزه برنامههاي مفصل و جدي در پيش است كه متعاقباً اعلام خواهد شد. اما بطور كلي در اين رابطه از طريق ارتباط با سفراي كشورمان درساير كشورها و وزارت امور خارجه برنامههاي جدي اجرايي دنبال خواهد شد.
ادامه دارد...