سـرمایـه گـذاری برای تـولید
یکشنبه - 19 مرداد 1404
EN

اساسنامه بانک توسعه تعاون

تصویب‌نامه شماره 97914/ت 41484 هـ مورخ 1388/05/13 هیات وزیران

بسمه تعالی

"با صلوات بر محمد و آل محمد"

وزارت تعاون- وزارت امور اقتصادی و دارایی

 

هیات وزیران بنا به پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌های تعاون و امور اقتصادی و دارایی، به استناد بند (و) ماده (9) قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم (44) قانون اساسی – مصوب 1387 – اساسنامه بانک توسعه تعاون را به شرح زیر تصویب نمود.

 

اساسنامه بانک توسعه تعاون

 

ماده 1-به منظور اجرای سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری و در جهت ارتقای بخش تعاونی در اقتصاد کشور، بانک توسعه تعاون که در این اساسنامه به اختصار (بانک) نامیده می‌شود تشکیل می‌شود.

ماده 2-بانک دارای شخصیت حقوقی و استقلال اداری و مالی است و به صورت شرکت دولتی در حمایت و اجرای برنامه‌های وزارت تعاون در  تامین منابع سرمایه‌ای بخش تعاونی(1) طبق مقررات این اساسنامه و قوانین پولی و بانکی کشور عمل نموده و مشمول نظارت بانک مرکزی است و در موارد پیش‌بینی نشده، طبق قوانین و مقررات مربوط اداره می‌شود.

ماده 3-مرکز اصلی بانک در تهران است و می‌تواند با رعایت قوانین و مقررات مربوط نسبت به ایجاد شعبه یا نمایندگی در داخل و یا خارج از کشور اقدام نماید.

ماده 4-بانک برای مدت نامحدود تشکیل می‌گردد.

ماده 5-سرمایه بانک مبلغ پنج هزار میلیارد (5/000/000/000/000) ریال می‌باشد که به پنج میلیارد سهم یک هزار ریالی تقسیم شده است و تمامی سهام متعلق به دولت می‌باشد که مبلغ یاد شده طبق بند (و) ماده (9) قانون اجراء سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی - مصوب 1387 -  از محل حساب ذخیره ارزی توسط دولت برای تأمین منابع سرمایه‌ای بخش تعاون اختصاص و تأمین می‌گردد.

کلیه امکانات، دارایی و نیروی انسانی شعب و سرپرستی‌های صندوق تعاون به همراه بخشی از نیروی انسانی ستاد به بانک، انتقال و واگذار می‌گردد.

کلیه تعهدات صندوق تعاون به اشخاص حقیقی و حقوقی اعم از سپرده‌ها، تفاهم‌نامه‌ها، قراردادها و همچنین تعهدات اشخاص حقیقی و حقوقی به صندوق تعاون اعم از قراردادها، تفاهم‌نامه‌ها، تسهیلات اعطایی سررسید نشده، سررسید گذشته و معوق با کلیه تضمینات و وثایق اخذ شده به بانک واگذار و انتقال می‌یابد.

ماده 6- اهداف بانک عبارتند از:

  1. بکارگیری و استفاده از امکانات عملیات بانکی به منظور ارتقای ظرفیت و توانمندی‌های بخش تعاونی با هدف افزایش سهم بخش تعاون در اقتصاد ملی.
  2. کمک به توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور از طریق توسعه بخش تعاونی و فراهم کردن زمینه‌های عدالت اجتماعی بر اساس برنامه‌‌های وزارت تعاون.
  3. فراهم نمودن بستر مناسب برای توسعه مشارکت بخش تعاونی در فعالیت‌های اقتصادی(2).
  4. حمایت مالی و اعتباری از انتقال فعالیت‌ها و کاهش تصدی‌های بخش دولتی اقتصاد به بخش تعاونی(3).
  5. کمک به حضور فعال و ایفای نقش مؤثر تعاونی‌ها در بازار بورس، سرمایه و بازارهای بین‌المللی.
  6. تخصیص منابع و کمک به تأمین سرمایه کارآفرینان و افراد جویای کار به منظور ایجاد اشتغال جدید و کمک به بنگاه‌های اقتصادی موجود و توسعه آنان به منظور حفظ و بهبود اشتغال موجود و ایجاد فرصت‌های شغلی جدید، ارتقای ظرفیت‌ها و توانمندی‌های رقابتی بخش تعاون در سطح ملی و بین المللی، تسهیل ارتباطات و پیوندهای فنی، مالی و اقتصادی بین آنها و تحقق توسعه یکپارچه بخش تعاونی در اقتصاد ملی.
  7. تشویق و تقویت اشخاص حقیقی و حقوقی برای سرمایه‌گذاری به شکل تعاونی و نوآوری و ابداع در زمینه نهادسازی مالی تعاونی و توسعه فرآیندهای شغلی و حرفه‌ای.

ماده 7- موضوع فعالیت بانک عبارتند از:

  1. افتتاح و نگهداری حساب سپرده قرض‌الحسنه جاری، قرض‌الحسنه پس‌انداز، حساب‌های سپرده سرمایه گذاری کوتاه مدت و بلندمدت و سایر حساب‌های مشابه اعم از ریالی و ارزی و افتتاح انواع حساب چک کارت و کارت­‌های مجاز دیگر و همچنین صدور انواع گواهی‌های سپرده.
  2. نقل و انتقال وجوه، صدور انواع حواله و انجام کلیه معاملات مربوط به انتقال نقدینگی و اجرای دستور پرداخت مشتریان.
  3. انجام کلیه معاملات ارزی از قبیل خرید و فروش ارز، انتقالات وجوه و حواله‌های ارزی و مشابه آنها در داخل و خارج کشور و نیز برای اتباع بیگانه با رعایت قوانین و مقررات مربوط.
  4. افتتاح اعتبار و ابلاغ اعتبارنامه اعم از اعتبار اسنادی یا غیر آن اصالتاً و یا به نمایندگی و وساطت و انجام هر نوع عملیات مربوط و استفاده از آن‌ها.
  5. صدور اعتبارنامه و انواع چک و کارت و انجام معاملات مربوط به آن‌ها.
  6. صدور، تائید و قبول هر گونه تعهدنامه و ضمانت نامه بانکی اعم از ریالی و ارزی.
  7. پذیرش عاملیت انتشار اوراق مشارکت و خرید و فروش اوراق مشارکت و یا سایر اوراق بهادار بخش دولتی و غیردولتی به حساب بانک و یا به نمایندگی و وکالت از طرف اشخاص.
  8. پذیره‌نویسی و انجام کلیه عملیات مربوط به آنها و خرید و فروش سهام به حساب خود یا مشتریان و مراجعان و انجام کلیه خدمات مشابهی که تحت فعالیت بانکداری و سرمایه‌گذاری طبقه‌بندی می‌شود.
  9. ایجاد صندوق امانات و قبول امانات و نگهداری سهام و اوراق بهادار و اشیای قیمتی مشتریان.
  10. ارائه خدمات مدیریت نقدی برای مشتریان اعم از حقوق و دستمزد، خدمات پرداخت اقساط، کارت‌های پیش ­پرداخت و سایر خدمات مشابه.
  11. ارائه خدمات برنامه­ ریزی کسب و کار، مشاوره، ارزش­ یابی و قیمت‌گذاری و خدمات مشاوره مالی و سایر خدمات مشابه.
  12. ارائه خدمات کارگزاری سهام، اوراق مشارکت و سایر اوراق بهادار.
  13. انجام معاملات طلا و نقره با رعایت قوانین و مقررات مربوط.
  14. برقراری، ایجاد و حفظ رابطه کارگزاری با بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری داخل و خارج کشور.
  15. تأسیس و گسترش شبکه بانک در داخل و خارج کشور و تأسیس و گسترش هر نوع مؤسسه مالی تابعه در داخل و خارج از کشور با رعایت قوانین و مقررات مربوط.
  16. ترخیص کالا از گمرکات و حمل و نقل کالا از بنادر و گمرکات به حساب بانک یا مشتریان و هر نوع معامله و خرید و فروش آنها و معامله قبوض انبارهای عمومی.
  17. مشارکت و مساعدت در توسعه و تعمیق بازارهای پولی و سرمایه و کمک به فعالان اقتصادی بخش تعاون به منظور ارتقای میزان سطح حضور آنان در بازارهای پولی و سرمایه.
  18. اعطای انواع تسهیلات اعتباری به اشخاص حقیقی و حقوقی در قالب عقود جاری.
  19. تجهیز منابع مالی و اعتبارات ریالی و ارزی مورد نیاز از منابع داخلی و خارجی با رعایت قوانین و مقررات مربوط.
  20. بکارگیری قابلیت­های عملیات بانکداری توسعه‌ای در راستای ارتقاء و بهبود سطح شاخص‌های کلان اقتصادی بخش تعاون در کشور از جمله فناوری اطلاعات، ارتباطات و تجارت الکترونیکی، افزایش سطح اشتغال، افزایش ارزش افزوده، به‌سازی و ارتقای نظام مدیریت.
  21. مشارکت در تأسیس شرکت‌های تعاونی متعارف، سهامی عام، مادر تخصصی، فراگیر ملی شهرک‌ها و مجتمع‌های تعاونی، شرکت‌های بیمه و یا اتحادیه‌های شرکت‌های تعاونی به منظور جذب سرمایه‌های بیشتر در بخش تعاون با هدف ارتقاء توان رقابت‌پذیری آنها و با رعایت قانون اجراء سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم (44) قانون اساسی – مصوب 1387-.
  22. جذب کمک‌های دولتی به منظور حمایت مالی و ایجاد خط اعتباری در گسترش فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات و تجارت الکترونیکی در بخش تعاونی و تقویت پیوندهای فنی، مالی و اقتصادی بین تعاونی ‌ها با هدف کاهش هزینه‌ها، گسترش بازار و نیز حمایت از شکل‌گیری تشکل‌های بالاتر.
  23. اخذ عاملیت وجوه اداره شده و کمک‌های فنی اعتباری از بودجه عمومی کشور و همچنین بخشی از درآمدهای حاصل از واگذاری‌های مربوط به بخش تعاون به منظور اعطای تسهیلات، تأمین یارانه، تقلیل سود و کارمزد تسهیلات بانکی، کمک به تعاونی­ ها و اتحادیه­ ها و سرمایه‌گذاری در بخش تعاون.
  24. افتتاح حساب‌های بانکی به نام خود و تودیع وجوه دیداری یا مدت­دار در بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری داخل و خارج از کشور.
  25. همکاری متقابل و مستمر با وزارتخانه ­ها، سازمان­‌ها و نهادهای اقتصادی به منظور دستیابی به شاخص‌ها و معیارهای تخصیص بهینه منابع مطابق برنامه­‌های وزارت تعاون و سایر بخش‌­های تعاونی کشور.
  26. ارایه پیشنهاد در خصوص برنامه‌ها و سیاست‌های اجرایی در زمینه تأمین و تخصیص منابع مالی به خصوص در ارتباط با بخش تعاونی به مسئولان ذی‌ربط.
  27. مشارکت برای ایجاد نهادهای مالی، فنی، حقوقی، خدماتی و سایر نهادهای تخصصی مورد نیاز بخش تعاونی.
  28. ارایه محصولات و خدمات در بخش مسکن و ساختمان با اولویت به اتحادیه­‌ها، شرکت‌های تعاونی و اعضای آنها از قبیل تسهیلات ساخت و ساز واحدهای مسکونی، تجاری، اداری، تسهیلات املاک تجاری، تسهیلات سرمایه در گردش ساخت و ساز، طراحی صندوق‌های پس‌انداز مسکن و تسهیلات خرید واحدهای مسکونی یا تجاری یا اداری با اخذ مجوزهای لازم و رعایت قوانین و مقررات.
  29. دریافت کمک‌های بلاعوض دولت و سایر سازمان‌ها و نهادهای حمایتی و پرداخت آن بر اساس ضوابط و مقررات.
  30. پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه از محل منابع تخصیصی در بودجه سنواتی یا کمک‌های دولت و پرداخت آن بابت تأمین تمام یا بخشی از آورده شرکت‌های تعاونی و همچنین به افراد کارآفرین دارای توانایی انجام کار و فاقد سرمایه لازم.
  31. دریافت یارانه سود تسهیلات بانکی و سایر هزینه‌های سرمایه‌گذاری اولیه برای راه‌اندازی شرکت‌های تعاونی و تخصیص آن طبق ضوابط و مقررات.
  32. تصدی عاملیت وجوه اداره شده و کمک‌های فنی و اعتباری و وجوه امانی اشخاص حقیقی و حقوقی.
  33. انجام سایر عملیات بانکی و معاملات بازرگانی که به موجب قوانین و مقررات برای بانک‌ها ممنوع نباشد.

تبصره: حداقل هفتاد درصد (70%) تسهیلات بانک باید به بخش تعاون اعطاء گردد.

ماده 8- ارکان بانک عبارتند از:

  1. مجمع عمومی
  2. هیات مدیره و مدیر عامل
  3. حسابرس قانونی (بازرس)

ماده 9-  مجمع عمومی بانک متشکل از اعضای زیر می باشد:

    1. وزیر تعاون
    2. وزیر امور اقتصادی و دارایی
    3. وزیر صنایع و معادن
    4. وزیر بازرگانی
    5. وزیر جهاد کشاورزی
    6. وزیر مسکن و شهرسازی
    7. معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور

تبصره:  ریاست مجمع عمومی با وزیر تعاون خواهد بود.

ماده 10-مجمع عمومی بانک به دو صورت مجمع عمومی عادی و مجمع عمومی فوق‌العاده تشکیل می‌شود.

ماده 11-جلسه مجمع عمومی بانک بنا به دعوت رئیس مجمع حداقل سالی دو بار، در شش ماهه اول و دوم سال به منظور بررسی و اتخاذ تصمیم نسبت به صورت‌های مالی سالانه و تصویب بودجه پیشنهادی تشکیل خواهد شد و مجمع عمومی به طور فوق‌العاده به تشخیص رییس مجمع عمومی و یا تقاضای سایر اعضای مجمع عمومی، هیأت مدیره و بازرس قانونی و با دعوت رییس مجمع عمومی تشکیل می‌شود.

ماده 12-اختیارات و وظایف مجمع عمومی عادی بانک با رعایت قوانین و مقررات مربوط عبارتند از:

    1. استماع گزارش عملکرد سالانه بانک و رسیدگی به صورت‌های مالی، صورت دارایی و بدهی و اتخاذ تصمیم به صورت‌های مالی.
    2. رسیدگی و اتخاذ تصمیم در مورد اندوخته‌ها، تقسیم سود و تخصیص سهم دولت از سود قابل تقسیم برای تأمین بخشی از کمک‌های دولت به بخش تعاون.
    3. بررسی و تصویب برنامه، خط مشی و بودجه پیشنهادی بانک.
    4. تصمیم‌گیری در خصوص آیین‌نامه‌های اعتباری، مالی، معاملاتی، اداری، استخدامی و سایر آیین‌نامه‌های مورد نیاز بانک به پیشنهاد هیات مدیره و تصویب آن در هیات وزیران(4).
    5. انتخاب اعضای هیات مدیره و مدیرعامل بانک بنا به پیشنهاد رییس مجمع(5).
    6. انتخاب بازرسان قانونی و تعیین حق‌الزحمه آنان.
    7. اتخاذ تصمیم نسبت به مطالبات مشکوک‌الوصول و لاوصول.
    8. اتخاذ تصمیم درباره سیاست‌های کلی اقتصادی و اعتباری و اداری بانک.
    9. سایر وظایف و اختیاراتی که طبق این اساسنامه و یا قوانین و مقررات بر عهده مجمع عمومی می‌باشد.
    10. تعیین حقوق و مزایای مدیر عامل و اعضای هیات مدیره و پاداش آنها و حق حضور اعضای غیر موظف هیات مدیره بر اساس پیشنهاد رییس مجمع با رعایت مصوبات شورای حقوق و دستمزد و ماده (241) لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت و سایر قوانین و مقررات مربوط جهت تصمیم‌گیری در مراجع ذیصلاح قانونی(6) .

ماده 13-جلسه مجمع عمومی عادی و فوقالعاده بانک با حضور حداقل پنج نفر از اعضا رسمیت می‌یابد و مصوبات مجمع عمومی با حداقل چهار رأی موافق معتبر می‌باشد.

ماده 14-اختیارات و وظایف مجمع عمومی فوق‌العاده بانک به شرح زیر می‌باشد:

    1. پیشنهاد اصلاح یا تغییر در مواد اساسنامه و پیشنهاد انحلال و ادغام بانک با بانک‌های دیگر با رعایت قوانین و مقررات مربوط به هیات وزیران.
    2. افزایش سرمایه بانک(7).

ماده 15-هیات مدیره بانک متشکل از پنج نفر می‌باشد و انتخاب هیات مدیره و مدیرعامل توسط رییس مجمع(8) به مجمع عمومی پیشنهاد و پس از تصویب مجمع عمومی با حکم وی منصوب می‌گردند.

تبصره: مدیر عامل و اکثریت اعضای هیات مدیره باید دارای حداقل سه سال تجربه در امور بانکی یا مالی و اعتباری و امور تعاونی و یا متخصص در امور بانکی، اقتصاد تعاونی و مدیریتی باشند.

ماده 16-هیات مدیره و مدیر عامل بانک برای مدت دو سال انتخاب می‌شوند و انتخاب مجدد آنان بلامانع است. پس از انقضای مدت مأموریت مدیر عامل و اعضای هیات مدیره، مادام که افراد جدید معرفی نگردیده‌اند و یا حکم مجدد همان افراد سابق صادر نگردیده است، کماکان عهده‌دار مسئولیت خواهند بود.

ماده 17-هیات مدیره در اولین جلسه یک نفر از بین اعضا به عنوان رییس و یک نفر به عنوان نایب رییس برای مدت دو سال انتخاب می‌نمایند. مدت ریاست رییس هیات مدیره بیش از مدت عضویت وی در هیات مدیره نخواهد بود.

تبصره 1: جلسات هیات مدیره بر حسب دعوت رییس هیات مدیره حداقل ماهی یکبار تشکیل و با حضور حداقل چهار نفر از اعضا رسمیت می‌یابد و تصمیمات هیات مدیره با حداقل سه رأی موافق معتبر است.

تبصره 2: انتخاب مدیرعامل بانک به عنوان رییس هیات مدیره توسط هیات مدیره منوط به تصویب سه چهارم اعضای مجمع عمومی خواهد بود.

تبصره 3 : هیات مدیره می‌تواند رییس و نایب رییس هیات مدیره خود را از سمت‌های مذکور عزل نماید. مشروط بر آنکه در همان جلسه نسبت به انتخاب جایگزین آنان با رعایت شرایط مقرر اقدام نماید.

تبصره 4: هر گاه رییس هیات مدیره موقتاً نتواند وظایف خود را انجام دهد، وظایف او را نایب رییس هیات مدیره انجام خواهد داد.

تبصره 5: رییس هیات مدیره علاوه بر اداره جلسات هیات مدیره، تعیین دستور جلسات و صدور دستور ابلاغ مصوبات هیات مدیره را به عهده دارد.

تبصره 6: هیات مدیره می‌تواند از میان کارکنان بانک، یک نفر را به عنوان دبیر هیات مدیره انتخاب نماید.

ماده 18- وظایف و اختیارات هیأت مدیره به شرح زیر می‌باشد:

    1. پیشنهاد آیین‌نامه‌های اعتباری، مالی، معاملاتی، اداری و استخدامی و سایر آیین‌نامه‌ها به مجمع عمومی.
    2. تصویب دستورالعمل‌های داخلی در چارچوب آیین‌نامه‌های مصوب.
    3. تهیه و تنظیم صورت‌های مالی و گزارش سالیانه بانک.
    4. تهیه و تنظیم و پیشنهاد بودجه و برنامه بانک.
    5. بررسی طرح سازمانی، تشکیلات و شرح وظایف مشاغل بانک و تصویب آن در مراجع ذیصلاح قانونی(9) .
    6. تعیین سیاست‌های اعتباری بانک با رعایت ماده (19) قانون عملیات بانکی بدون ربا (بهره) -مصوب 1362(10).
    7. ایجاد، انحلال، جابجایی و یا ادغام شعب یا نمایندگی‌های بانک در داخل و یا خارج از کشور.
    8. تنظیم خلاصه صورت دارایی‌ها و بدهی‌های بانک هر شش ماه یکبار و تسلیم آن به بازرس (حسابرس قانونی)
    9. پیشنهاد اصلاح یا تغییر اساسنامه به مجمع عمومی فوق العاده بانک.
    10. اتخاذ تصمیم در مورد خرید و فروش سهام، اوراق مشارکت و سایر اوراق بهادار و ابزارها و اسناد مالی.
    11. به امانت گذاردن هر نوع اسناد و مدارک و وجوه در صندوق‌های دولتی و خصوصی و استرداد آنها.
    12. صدور دستور خرید و فروش اموال منقول و غیرمنقول بانک با رعایت قوانین و مقررات مربوط.

تبصره : فروش اموال غیرمنقول بانک با تصویب مجمع عمومی بانک امکان‌پذیر است.

  1. تحصیل وام و اعتبار از دولت و مؤسسات مالی، اعتباری و بانکی، شرکت‌های دولتی یا وابسته به دولت و شهرداری‌ها با رعایت مقررات مربوط.
  2. پیشنهاد در خصوص مطالبات مشکوک‌الوصول و لاوصول و همچنین تخفیف یا بخشودگی تمام یا قسمتی از اصل و متفرعات مطالبات به مجمع عمومی.
  3. هیات مدیره می‌تواند قسمتی از اختیارات خود را به مدیرعامل تفویض نماید.

ماده 19- وظایف و اختیارات مدیر عامل به شرح زیر است:

  1. نمایندگی بانک در برابر سایر اشخاص، ادارات، سازمان‌ها، نهادها، مؤسسات عمومی اعم از دولتی و غیردولتی، تعاونی و خصوصی.
  2. افتتاح انواع حساب نزد بانک‌ها و مؤسسات در داخل و خارج از کشور و استفاده از آن به نام بانک.
  3. انعقاد هر نوع قرارداد راجع به اموال منقول و غیرمنقول و حقوق و اسناد و اوراق بهادار و تبدیل، فسخ، اقاله، ابطال، واگذاری و اجرای آن به هر شکل و با هر شخص حقیقی و حقوقی و تحت هرگونه شرایط در حدود موضوع فعالیت بانک.
  4. وصول مطالبات و پرداخت دیون بانک.
  5. اجاره و استیجار و واگذاری و فسخ اجاره و تقاضای تعدیل اجاره بها و دفاع از آن در تمام مراحل و مراجع و تخلیه عین مستأجره و تقاضای صدور اجرائیه و تقاضای تجدید نظر در رأی صادره یا اجرای آن.
  6. رهن گذاردن اموال بانک اعم از اموال منقول و غیرمنقول و فک رهن ولو کراراً .
  7. طرح، اقامه، تعقیب و دفاع از هرگونه دعوی و یا انصراف از آن با داشتن تمام اختیارات راجع به امر دادرسی و در کلیه دادگاه‌ها و مراجع و در کلیه مراحل اعم از مراحل بدوی، تجدید نظر فرجامی با حق مصالحه و سازش، تأمین خواسته، دستور موقت، تأمین دلیل، اعتراض به رأی صادره در کلیه مراحل، اعاده دادرسی، واخواست اوراق تجاری، ادعای جعل یا انکار و تردید نسبت به سند طرف و استرداد سند، تعیین جاعل، ارجاع دعوی به داوری و تعیین داور با اختیار صلح یا بدون آن و به طور کلی استفاده از کلیه حقوق و اجرای کلیه تکالیف ناشی از قانون داوری، تعیین مصدق و کارشناس، اقرار خواه در ماهیت دعوی و خواه به امری که کاملاً قاطع باشد، دعوی خسارت، استرداد دادخواست یا دعوی، جلب شخص ثالث و دفاع دعوی ثالث، ورود شخص ثالث و دفاع از دعوی ورود ثالث، اقدام به دعوی متقابل و دفاع از آن، دعوی اعسار، تأمین مدعی به، تقاضای توقیف اشخاص و اموال از دادگاه‌ها و کلیه مراجع، اعطای مهلت برای دریافت مطالبات بانک، درخواست صدور برگ اجرایی و تعقیب عملیات اجرایی و اخذ محکوم به نفع بانک­ها در دادگاه‌ها، ادارات و دوایر ثبت اسناد و املاک، تعیین نماینده یا وکیل با حق توکیل و توکیل در توکیل غیر ولو کراراً، تعیین میزان حق الوکاله وکیل یا نماینده.

تبصره: حق مصالحه و سازش نسبت به دعوی و یا ارجاع آن به داوری منوط به پیشنهاد مدیر عامل و تصویب هیات مدیره بانک و با رعایت اصل (139) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مجاز است.

  1. قبول تعهد، ظهرنویسی و قبول پرداخت.
  2. نصب و عزل مأموران و کارکنان بانک و تعیین شغل، ترفیع، تنبیه و اجرای سایر شرایط استخدامی در چارچوب مقررات استخدامی و اداری بانک.
  3. صدور دستور اجرای کلیه تصمیمات مجمع و هیأت مدیره با رعایت قوانین و مقررات مربوط.
  4. ارائه پیشنهادهای لازم به هیأت مدیره و ایفای وظایف و اختیاراتی که هیأت مدیره به مدیر عامل تفویض می­نماید.
  5. صدور بخش‌نامه در چارچوب مقررات.
  6. موافقت با مأموریت و انتقال کارکنان بانک به سایر دستگاه‌ها، موسسات و شرکت ها در چارچوب قوانین و مقررات مربوط.
  7. مدیرعامل می­تواند قسمتی از وظایف و اختیارات خود را به یک یا چند نفر از مسئولان یا کارکنان بانک تفویض نماید.

ماده20- رئیس هیات مدیره و مدیر عامل و سایر اعضای موظف هیات مدیره در مدت تصدی خود نمی‌توانند هیچگونه فعالیت بازرگانی یا شغل دیگری داشته باشند. 

ماده 21- مجمع عمومی بانک در هر سال حسابرس بانک را برای مدت یکسال به سمت بازرس قانونی انتخاب می‌نماید. عزل یا تجدید انتخاب بازرسان قانونی با مجمع عمومی است.

ماده 22- وظایف بازرسان قانونی به شرح زیر می‌باشد:

    1. نظارت بر اجرای مقررات اساسنامه و آیین‌نامه بانک و سایر مقررات مربوط.
    2. رسیدگی و اظهارنظر نسبت به صورت‌های مالی بانک و تهیه گزارش‌های لازم جهت تقدیم به مجمع عمومی.
    3. رسیدگی به دفاتر و حساب‌های بانک و گواهی خلاصه حساب‌هایی که بانک هر ماه باید به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ارسال نماید.

ماده 23- اختیارات بازرسان به شرح زیر می‌باشد:

    1. بازرسان قانونی می‌توانند در جلسات مجمع عمومی بدون حق رأی شرکت نمایند.
    2. بازرسان قانونی می‌توانند برای انجام وظایف خود در هر موقع به کلیه دفاتر و اسناد و دارایی‌های بانک رسیدگی نموده و در این مورد اطلاعات و مدارک لازم را از هیات مدیره بخواهند و هیات مدیره موظف است تسهیلات لازم را در این خصوص فراهم نماید.
    3. بازرسان قانونی حق مداخله مستقیم در امور اداری و معاملات بانک را ندارند ولی می‌توانند نظریات خود را کتبا به مدیر عامل یا هیات مدیره اطلاع دهند. 
    4. در مواردی که بازرسان قانونی برای انجام وظایف خود مراجعه به متخصص و کارشناس را لازم بدانند، می‌توانند پس از جلب موافقت رئیس مجمع عمومی به هزینه بانک، یک یا چند نفر را موقتاً دعوت نمایند.
    5. هرگونه ایرادی که بازرسان نسبت به امور بانکی داشته باشند کتباً به نظر مدیر عامل و هیات مدیره بانک خواهد رسید و هرگاه در رفع آن از طرف مدیرعامل یا هیات مدیره اقدام لازم به عمل نیاید مراتب را طی گزارش به مجمع عمومی تقدیم می‌نمایند.
    6. تصمیمات و اقدامات بازرسان قانونی باید در دفتر مخصوص با قید تاریخ ثبت و امضاء شود. هیات مدیره در مواقع لزوم می‌تواند بازرسان قانونی را دعوت نماید تا برای بررسی مسائل مورد نظر تشکیل جلسه دهند. 
    7. بازرسان در مورد انجام وظایف و مفاد گزارش خو در برابر مراجع قانونی، سهامداران و اشخاص ثالث ذی نفع مسئول هستند.

ماده 24- چگونگی ترازنامه و حساب سود و زیان، میزان اندوخته قانونی، میزان استهلاک اموال بانک، همچنین نحوه و اصول حسابداری بانک بر اساس قانون پولی و بانکی کشور – مصوب 1351- و سایر قوانین و مقررات مربوط و اصول پذیرفته شده حسابداری خواهد بود.

ماده 25- سود خالص بانک در هر سال عبارت از درآمد حاصل در همان سال پس از کسر هزینه‌ها، استهلاک و ذخیره‌ها و مالیات متعلقه می‌باشد. سهم دولت از سود قابل تقسیم بانک برای تأمین بخشی از کمک‌های دولت به بخش تعاون صرف می‌شود.

ماده 26- سال مالی بانک از اول فروردین ماه تا پایان اسفندماه همان سال خواهد بود. اولین سال مالی بانک از تاریخ تشکیل آغاز و در آخر اسفند همان سال خاتمه می‌یابد.

ماده 27- کلیه دارایی‌های شعب صندوق تعاون، مطالبات و دیون صندوق تعاون، جزء دارایی، مطالبات و دیون بانک محسوب می‌شود و بانک در مقابل اشخاص ثالث از هر جهت جانشین صندوق تعاون می‌باشد.

ماده 28- مواردی که در این اساسنامه پیش‌بینی نگردیده است تابع قانون پولی و بانکی کشور و سایر قوانین و مقررات لازم الاتباع کشور می‌باشد.

ماده 29- کلیه عملیات حساب‌های جاری، اوراق و اسناد تعهدآور و قراردادها با امضای ثابت مدیر عامل و یکی از اعضا هیأت مدیره با تصویب هیأت مدیره است و در غیاب مدیر عامل با امضای دو نفر از اعضای هیأت مدیره با تصویب هیأت مدیره خواهد بود و مکاتبات بانک با امضای ثابت مدیر عامل بانک است.

 

این اساسنامه به موجب نامه شماره 88/30/33733 مورخ 1388/04/24 شورای نگهبان به تائید شورای یاد شده رسیده است.

 

محمدرضا رحیمی

معاون اول رئیس جمهور

 

پی‌نوشت‌های 1 تا 10 : اصلاح به موجب تصویب­ نامه شماره 44767/89067 مورخ1389/04/26 هیات وزیران.

 

 

تاریخ آخرین بروزرسانی: 1404/04/29 - 12:56:44
تنظیمات قالب