اساسنامه بانک توسعه تعاون
تصویبنامه شماره 97914/ت 41484 هـ مورخ 1388/05/13 هیات وزیران
بسمه تعالی
"با صلوات بر محمد و آل محمد"
وزارت تعاون- وزارت امور اقتصادی و دارایی
هیات وزیران بنا به پیشنهاد مشترک وزارتخانههای تعاون و امور اقتصادی و دارایی، به استناد بند (و) ماده (9) قانون اجرای سیاستهای کلی اصل چهل و چهارم (44) قانون اساسی – مصوب 1387 – اساسنامه بانک توسعه تعاون را به شرح زیر تصویب نمود.
اساسنامه بانک توسعه تعاون
ماده 1-به منظور اجرای سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری و در جهت ارتقای بخش تعاونی در اقتصاد کشور، بانک توسعه تعاون که در این اساسنامه به اختصار (بانک) نامیده میشود تشکیل میشود.
ماده 2-بانک دارای شخصیت حقوقی و استقلال اداری و مالی است و به صورت شرکت دولتی در حمایت و اجرای برنامههای وزارت تعاون در تامین منابع سرمایهای بخش تعاونی(1) طبق مقررات این اساسنامه و قوانین پولی و بانکی کشور عمل نموده و مشمول نظارت بانک مرکزی است و در موارد پیشبینی نشده، طبق قوانین و مقررات مربوط اداره میشود.
ماده 3-مرکز اصلی بانک در تهران است و میتواند با رعایت قوانین و مقررات مربوط نسبت به ایجاد شعبه یا نمایندگی در داخل و یا خارج از کشور اقدام نماید.
ماده 4-بانک برای مدت نامحدود تشکیل میگردد.
ماده 5-سرمایه بانک مبلغ پنج هزار میلیارد (5/000/000/000/000) ریال میباشد که به پنج میلیارد سهم یک هزار ریالی تقسیم شده است و تمامی سهام متعلق به دولت میباشد که مبلغ یاد شده طبق بند (و) ماده (9) قانون اجراء سیاستهای کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی - مصوب 1387 - از محل حساب ذخیره ارزی توسط دولت برای تأمین منابع سرمایهای بخش تعاون اختصاص و تأمین میگردد.
کلیه امکانات، دارایی و نیروی انسانی شعب و سرپرستیهای صندوق تعاون به همراه بخشی از نیروی انسانی ستاد به بانک، انتقال و واگذار میگردد.
کلیه تعهدات صندوق تعاون به اشخاص حقیقی و حقوقی اعم از سپردهها، تفاهمنامهها، قراردادها و همچنین تعهدات اشخاص حقیقی و حقوقی به صندوق تعاون اعم از قراردادها، تفاهمنامهها، تسهیلات اعطایی سررسید نشده، سررسید گذشته و معوق با کلیه تضمینات و وثایق اخذ شده به بانک واگذار و انتقال مییابد.
ماده 6- اهداف بانک عبارتند از:
- بکارگیری و استفاده از امکانات عملیات بانکی به منظور ارتقای ظرفیت و توانمندیهای بخش تعاونی با هدف افزایش سهم بخش تعاون در اقتصاد ملی.
- کمک به توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور از طریق توسعه بخش تعاونی و فراهم کردن زمینههای عدالت اجتماعی بر اساس برنامههای وزارت تعاون.
- فراهم نمودن بستر مناسب برای توسعه مشارکت بخش تعاونی در فعالیتهای اقتصادی(2).
- حمایت مالی و اعتباری از انتقال فعالیتها و کاهش تصدیهای بخش دولتی اقتصاد به بخش تعاونی(3).
- کمک به حضور فعال و ایفای نقش مؤثر تعاونیها در بازار بورس، سرمایه و بازارهای بینالمللی.
- تخصیص منابع و کمک به تأمین سرمایه کارآفرینان و افراد جویای کار به منظور ایجاد اشتغال جدید و کمک به بنگاههای اقتصادی موجود و توسعه آنان به منظور حفظ و بهبود اشتغال موجود و ایجاد فرصتهای شغلی جدید، ارتقای ظرفیتها و توانمندیهای رقابتی بخش تعاون در سطح ملی و بین المللی، تسهیل ارتباطات و پیوندهای فنی، مالی و اقتصادی بین آنها و تحقق توسعه یکپارچه بخش تعاونی در اقتصاد ملی.
- تشویق و تقویت اشخاص حقیقی و حقوقی برای سرمایهگذاری به شکل تعاونی و نوآوری و ابداع در زمینه نهادسازی مالی تعاونی و توسعه فرآیندهای شغلی و حرفهای.
ماده 7- موضوع فعالیت بانک عبارتند از:
- افتتاح و نگهداری حساب سپرده قرضالحسنه جاری، قرضالحسنه پسانداز، حسابهای سپرده سرمایه گذاری کوتاه مدت و بلندمدت و سایر حسابهای مشابه اعم از ریالی و ارزی و افتتاح انواع حساب چک کارت و کارتهای مجاز دیگر و همچنین صدور انواع گواهیهای سپرده.
- نقل و انتقال وجوه، صدور انواع حواله و انجام کلیه معاملات مربوط به انتقال نقدینگی و اجرای دستور پرداخت مشتریان.
- انجام کلیه معاملات ارزی از قبیل خرید و فروش ارز، انتقالات وجوه و حوالههای ارزی و مشابه آنها در داخل و خارج کشور و نیز برای اتباع بیگانه با رعایت قوانین و مقررات مربوط.
- افتتاح اعتبار و ابلاغ اعتبارنامه اعم از اعتبار اسنادی یا غیر آن اصالتاً و یا به نمایندگی و وساطت و انجام هر نوع عملیات مربوط و استفاده از آنها.
- صدور اعتبارنامه و انواع چک و کارت و انجام معاملات مربوط به آنها.
- صدور، تائید و قبول هر گونه تعهدنامه و ضمانت نامه بانکی اعم از ریالی و ارزی.
- پذیرش عاملیت انتشار اوراق مشارکت و خرید و فروش اوراق مشارکت و یا سایر اوراق بهادار بخش دولتی و غیردولتی به حساب بانک و یا به نمایندگی و وکالت از طرف اشخاص.
- پذیرهنویسی و انجام کلیه عملیات مربوط به آنها و خرید و فروش سهام به حساب خود یا مشتریان و مراجعان و انجام کلیه خدمات مشابهی که تحت فعالیت بانکداری و سرمایهگذاری طبقهبندی میشود.
- ایجاد صندوق امانات و قبول امانات و نگهداری سهام و اوراق بهادار و اشیای قیمتی مشتریان.
- ارائه خدمات مدیریت نقدی برای مشتریان اعم از حقوق و دستمزد، خدمات پرداخت اقساط، کارتهای پیش پرداخت و سایر خدمات مشابه.
- ارائه خدمات برنامه ریزی کسب و کار، مشاوره، ارزش یابی و قیمتگذاری و خدمات مشاوره مالی و سایر خدمات مشابه.
- ارائه خدمات کارگزاری سهام، اوراق مشارکت و سایر اوراق بهادار.
- انجام معاملات طلا و نقره با رعایت قوانین و مقررات مربوط.
- برقراری، ایجاد و حفظ رابطه کارگزاری با بانکها و مؤسسات مالی و اعتباری داخل و خارج کشور.
- تأسیس و گسترش شبکه بانک در داخل و خارج کشور و تأسیس و گسترش هر نوع مؤسسه مالی تابعه در داخل و خارج از کشور با رعایت قوانین و مقررات مربوط.
- ترخیص کالا از گمرکات و حمل و نقل کالا از بنادر و گمرکات به حساب بانک یا مشتریان و هر نوع معامله و خرید و فروش آنها و معامله قبوض انبارهای عمومی.
- مشارکت و مساعدت در توسعه و تعمیق بازارهای پولی و سرمایه و کمک به فعالان اقتصادی بخش تعاون به منظور ارتقای میزان سطح حضور آنان در بازارهای پولی و سرمایه.
- اعطای انواع تسهیلات اعتباری به اشخاص حقیقی و حقوقی در قالب عقود جاری.
- تجهیز منابع مالی و اعتبارات ریالی و ارزی مورد نیاز از منابع داخلی و خارجی با رعایت قوانین و مقررات مربوط.
- بکارگیری قابلیتهای عملیات بانکداری توسعهای در راستای ارتقاء و بهبود سطح شاخصهای کلان اقتصادی بخش تعاون در کشور از جمله فناوری اطلاعات، ارتباطات و تجارت الکترونیکی، افزایش سطح اشتغال، افزایش ارزش افزوده، بهسازی و ارتقای نظام مدیریت.
- مشارکت در تأسیس شرکتهای تعاونی متعارف، سهامی عام، مادر تخصصی، فراگیر ملی شهرکها و مجتمعهای تعاونی، شرکتهای بیمه و یا اتحادیههای شرکتهای تعاونی به منظور جذب سرمایههای بیشتر در بخش تعاون با هدف ارتقاء توان رقابتپذیری آنها و با رعایت قانون اجراء سیاستهای کلی اصل چهل و چهارم (44) قانون اساسی – مصوب 1387-.
- جذب کمکهای دولتی به منظور حمایت مالی و ایجاد خط اعتباری در گسترش فنآوری اطلاعات و ارتباطات و تجارت الکترونیکی در بخش تعاونی و تقویت پیوندهای فنی، مالی و اقتصادی بین تعاونی ها با هدف کاهش هزینهها، گسترش بازار و نیز حمایت از شکلگیری تشکلهای بالاتر.
- اخذ عاملیت وجوه اداره شده و کمکهای فنی اعتباری از بودجه عمومی کشور و همچنین بخشی از درآمدهای حاصل از واگذاریهای مربوط به بخش تعاون به منظور اعطای تسهیلات، تأمین یارانه، تقلیل سود و کارمزد تسهیلات بانکی، کمک به تعاونی ها و اتحادیه ها و سرمایهگذاری در بخش تعاون.
- افتتاح حسابهای بانکی به نام خود و تودیع وجوه دیداری یا مدتدار در بانکها و مؤسسات مالی و اعتباری داخل و خارج از کشور.
- همکاری متقابل و مستمر با وزارتخانه ها، سازمانها و نهادهای اقتصادی به منظور دستیابی به شاخصها و معیارهای تخصیص بهینه منابع مطابق برنامههای وزارت تعاون و سایر بخشهای تعاونی کشور.
- ارایه پیشنهاد در خصوص برنامهها و سیاستهای اجرایی در زمینه تأمین و تخصیص منابع مالی به خصوص در ارتباط با بخش تعاونی به مسئولان ذیربط.
- مشارکت برای ایجاد نهادهای مالی، فنی، حقوقی، خدماتی و سایر نهادهای تخصصی مورد نیاز بخش تعاونی.
- ارایه محصولات و خدمات در بخش مسکن و ساختمان با اولویت به اتحادیهها، شرکتهای تعاونی و اعضای آنها از قبیل تسهیلات ساخت و ساز واحدهای مسکونی، تجاری، اداری، تسهیلات املاک تجاری، تسهیلات سرمایه در گردش ساخت و ساز، طراحی صندوقهای پسانداز مسکن و تسهیلات خرید واحدهای مسکونی یا تجاری یا اداری با اخذ مجوزهای لازم و رعایت قوانین و مقررات.
- دریافت کمکهای بلاعوض دولت و سایر سازمانها و نهادهای حمایتی و پرداخت آن بر اساس ضوابط و مقررات.
- پرداخت تسهیلات قرضالحسنه از محل منابع تخصیصی در بودجه سنواتی یا کمکهای دولت و پرداخت آن بابت تأمین تمام یا بخشی از آورده شرکتهای تعاونی و همچنین به افراد کارآفرین دارای توانایی انجام کار و فاقد سرمایه لازم.
- دریافت یارانه سود تسهیلات بانکی و سایر هزینههای سرمایهگذاری اولیه برای راهاندازی شرکتهای تعاونی و تخصیص آن طبق ضوابط و مقررات.
- تصدی عاملیت وجوه اداره شده و کمکهای فنی و اعتباری و وجوه امانی اشخاص حقیقی و حقوقی.
- انجام سایر عملیات بانکی و معاملات بازرگانی که به موجب قوانین و مقررات برای بانکها ممنوع نباشد.
تبصره: حداقل هفتاد درصد (70%) تسهیلات بانک باید به بخش تعاون اعطاء گردد.
ماده 8- ارکان بانک عبارتند از:
- مجمع عمومی
- هیات مدیره و مدیر عامل
- حسابرس قانونی (بازرس)
ماده 9- مجمع عمومی بانک متشکل از اعضای زیر می باشد:
-
- وزیر تعاون
- وزیر امور اقتصادی و دارایی
- وزیر صنایع و معادن
- وزیر بازرگانی
- وزیر جهاد کشاورزی
- وزیر مسکن و شهرسازی
- معاون برنامهریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور
تبصره: ریاست مجمع عمومی با وزیر تعاون خواهد بود.
ماده 10-مجمع عمومی بانک به دو صورت مجمع عمومی عادی و مجمع عمومی فوقالعاده تشکیل میشود.
ماده 11-جلسه مجمع عمومی بانک بنا به دعوت رئیس مجمع حداقل سالی دو بار، در شش ماهه اول و دوم سال به منظور بررسی و اتخاذ تصمیم نسبت به صورتهای مالی سالانه و تصویب بودجه پیشنهادی تشکیل خواهد شد و مجمع عمومی به طور فوقالعاده به تشخیص رییس مجمع عمومی و یا تقاضای سایر اعضای مجمع عمومی، هیأت مدیره و بازرس قانونی و با دعوت رییس مجمع عمومی تشکیل میشود.
ماده 12-اختیارات و وظایف مجمع عمومی عادی بانک با رعایت قوانین و مقررات مربوط عبارتند از:
-
- استماع گزارش عملکرد سالانه بانک و رسیدگی به صورتهای مالی، صورت دارایی و بدهی و اتخاذ تصمیم به صورتهای مالی.
- رسیدگی و اتخاذ تصمیم در مورد اندوختهها، تقسیم سود و تخصیص سهم دولت از سود قابل تقسیم برای تأمین بخشی از کمکهای دولت به بخش تعاون.
- بررسی و تصویب برنامه، خط مشی و بودجه پیشنهادی بانک.
- تصمیمگیری در خصوص آییننامههای اعتباری، مالی، معاملاتی، اداری، استخدامی و سایر آییننامههای مورد نیاز بانک به پیشنهاد هیات مدیره و تصویب آن در هیات وزیران(4).
- انتخاب اعضای هیات مدیره و مدیرعامل بانک بنا به پیشنهاد رییس مجمع(5).
- انتخاب بازرسان قانونی و تعیین حقالزحمه آنان.
- اتخاذ تصمیم نسبت به مطالبات مشکوکالوصول و لاوصول.
- اتخاذ تصمیم درباره سیاستهای کلی اقتصادی و اعتباری و اداری بانک.
- سایر وظایف و اختیاراتی که طبق این اساسنامه و یا قوانین و مقررات بر عهده مجمع عمومی میباشد.
- تعیین حقوق و مزایای مدیر عامل و اعضای هیات مدیره و پاداش آنها و حق حضور اعضای غیر موظف هیات مدیره بر اساس پیشنهاد رییس مجمع با رعایت مصوبات شورای حقوق و دستمزد و ماده (241) لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت و سایر قوانین و مقررات مربوط جهت تصمیمگیری در مراجع ذیصلاح قانونی(6) .
ماده 13-جلسه مجمع عمومی عادی و فوقالعاده بانک با حضور حداقل پنج نفر از اعضا رسمیت مییابد و مصوبات مجمع عمومی با حداقل چهار رأی موافق معتبر میباشد.
ماده 14-اختیارات و وظایف مجمع عمومی فوقالعاده بانک به شرح زیر میباشد:
-
- پیشنهاد اصلاح یا تغییر در مواد اساسنامه و پیشنهاد انحلال و ادغام بانک با بانکهای دیگر با رعایت قوانین و مقررات مربوط به هیات وزیران.
- افزایش سرمایه بانک(7).
ماده 15-هیات مدیره بانک متشکل از پنج نفر میباشد و انتخاب هیات مدیره و مدیرعامل توسط رییس مجمع(8) به مجمع عمومی پیشنهاد و پس از تصویب مجمع عمومی با حکم وی منصوب میگردند.
تبصره: مدیر عامل و اکثریت اعضای هیات مدیره باید دارای حداقل سه سال تجربه در امور بانکی یا مالی و اعتباری و امور تعاونی و یا متخصص در امور بانکی، اقتصاد تعاونی و مدیریتی باشند.
ماده 16-هیات مدیره و مدیر عامل بانک برای مدت دو سال انتخاب میشوند و انتخاب مجدد آنان بلامانع است. پس از انقضای مدت مأموریت مدیر عامل و اعضای هیات مدیره، مادام که افراد جدید معرفی نگردیدهاند و یا حکم مجدد همان افراد سابق صادر نگردیده است، کماکان عهدهدار مسئولیت خواهند بود.
ماده 17-هیات مدیره در اولین جلسه یک نفر از بین اعضا به عنوان رییس و یک نفر به عنوان نایب رییس برای مدت دو سال انتخاب مینمایند. مدت ریاست رییس هیات مدیره بیش از مدت عضویت وی در هیات مدیره نخواهد بود.
تبصره 1: جلسات هیات مدیره بر حسب دعوت رییس هیات مدیره حداقل ماهی یکبار تشکیل و با حضور حداقل چهار نفر از اعضا رسمیت مییابد و تصمیمات هیات مدیره با حداقل سه رأی موافق معتبر است.
تبصره 2: انتخاب مدیرعامل بانک به عنوان رییس هیات مدیره توسط هیات مدیره منوط به تصویب سه چهارم اعضای مجمع عمومی خواهد بود.
تبصره 3 : هیات مدیره میتواند رییس و نایب رییس هیات مدیره خود را از سمتهای مذکور عزل نماید. مشروط بر آنکه در همان جلسه نسبت به انتخاب جایگزین آنان با رعایت شرایط مقرر اقدام نماید.
تبصره 4: هر گاه رییس هیات مدیره موقتاً نتواند وظایف خود را انجام دهد، وظایف او را نایب رییس هیات مدیره انجام خواهد داد.
تبصره 5: رییس هیات مدیره علاوه بر اداره جلسات هیات مدیره، تعیین دستور جلسات و صدور دستور ابلاغ مصوبات هیات مدیره را به عهده دارد.
تبصره 6: هیات مدیره میتواند از میان کارکنان بانک، یک نفر را به عنوان دبیر هیات مدیره انتخاب نماید.
ماده 18- وظایف و اختیارات هیأت مدیره به شرح زیر میباشد:
-
- پیشنهاد آییننامههای اعتباری، مالی، معاملاتی، اداری و استخدامی و سایر آییننامهها به مجمع عمومی.
- تصویب دستورالعملهای داخلی در چارچوب آییننامههای مصوب.
- تهیه و تنظیم صورتهای مالی و گزارش سالیانه بانک.
- تهیه و تنظیم و پیشنهاد بودجه و برنامه بانک.
- بررسی طرح سازمانی، تشکیلات و شرح وظایف مشاغل بانک و تصویب آن در مراجع ذیصلاح قانونی(9) .
- تعیین سیاستهای اعتباری بانک با رعایت ماده (19) قانون عملیات بانکی بدون ربا (بهره) -مصوب 1362(10).
- ایجاد، انحلال، جابجایی و یا ادغام شعب یا نمایندگیهای بانک در داخل و یا خارج از کشور.
- تنظیم خلاصه صورت داراییها و بدهیهای بانک هر شش ماه یکبار و تسلیم آن به بازرس (حسابرس قانونی)
- پیشنهاد اصلاح یا تغییر اساسنامه به مجمع عمومی فوق العاده بانک.
- اتخاذ تصمیم در مورد خرید و فروش سهام، اوراق مشارکت و سایر اوراق بهادار و ابزارها و اسناد مالی.
- به امانت گذاردن هر نوع اسناد و مدارک و وجوه در صندوقهای دولتی و خصوصی و استرداد آنها.
- صدور دستور خرید و فروش اموال منقول و غیرمنقول بانک با رعایت قوانین و مقررات مربوط.
تبصره : فروش اموال غیرمنقول بانک با تصویب مجمع عمومی بانک امکانپذیر است.
- تحصیل وام و اعتبار از دولت و مؤسسات مالی، اعتباری و بانکی، شرکتهای دولتی یا وابسته به دولت و شهرداریها با رعایت مقررات مربوط.
- پیشنهاد در خصوص مطالبات مشکوکالوصول و لاوصول و همچنین تخفیف یا بخشودگی تمام یا قسمتی از اصل و متفرعات مطالبات به مجمع عمومی.
- هیات مدیره میتواند قسمتی از اختیارات خود را به مدیرعامل تفویض نماید.
ماده 19- وظایف و اختیارات مدیر عامل به شرح زیر است:
- نمایندگی بانک در برابر سایر اشخاص، ادارات، سازمانها، نهادها، مؤسسات عمومی اعم از دولتی و غیردولتی، تعاونی و خصوصی.
- افتتاح انواع حساب نزد بانکها و مؤسسات در داخل و خارج از کشور و استفاده از آن به نام بانک.
- انعقاد هر نوع قرارداد راجع به اموال منقول و غیرمنقول و حقوق و اسناد و اوراق بهادار و تبدیل، فسخ، اقاله، ابطال، واگذاری و اجرای آن به هر شکل و با هر شخص حقیقی و حقوقی و تحت هرگونه شرایط در حدود موضوع فعالیت بانک.
- وصول مطالبات و پرداخت دیون بانک.
- اجاره و استیجار و واگذاری و فسخ اجاره و تقاضای تعدیل اجاره بها و دفاع از آن در تمام مراحل و مراجع و تخلیه عین مستأجره و تقاضای صدور اجرائیه و تقاضای تجدید نظر در رأی صادره یا اجرای آن.
- رهن گذاردن اموال بانک اعم از اموال منقول و غیرمنقول و فک رهن ولو کراراً .
- طرح، اقامه، تعقیب و دفاع از هرگونه دعوی و یا انصراف از آن با داشتن تمام اختیارات راجع به امر دادرسی و در کلیه دادگاهها و مراجع و در کلیه مراحل اعم از مراحل بدوی، تجدید نظر فرجامی با حق مصالحه و سازش، تأمین خواسته، دستور موقت، تأمین دلیل، اعتراض به رأی صادره در کلیه مراحل، اعاده دادرسی، واخواست اوراق تجاری، ادعای جعل یا انکار و تردید نسبت به سند طرف و استرداد سند، تعیین جاعل، ارجاع دعوی به داوری و تعیین داور با اختیار صلح یا بدون آن و به طور کلی استفاده از کلیه حقوق و اجرای کلیه تکالیف ناشی از قانون داوری، تعیین مصدق و کارشناس، اقرار خواه در ماهیت دعوی و خواه به امری که کاملاً قاطع باشد، دعوی خسارت، استرداد دادخواست یا دعوی، جلب شخص ثالث و دفاع دعوی ثالث، ورود شخص ثالث و دفاع از دعوی ورود ثالث، اقدام به دعوی متقابل و دفاع از آن، دعوی اعسار، تأمین مدعی به، تقاضای توقیف اشخاص و اموال از دادگاهها و کلیه مراجع، اعطای مهلت برای دریافت مطالبات بانک، درخواست صدور برگ اجرایی و تعقیب عملیات اجرایی و اخذ محکوم به نفع بانکها در دادگاهها، ادارات و دوایر ثبت اسناد و املاک، تعیین نماینده یا وکیل با حق توکیل و توکیل در توکیل غیر ولو کراراً، تعیین میزان حق الوکاله وکیل یا نماینده.
تبصره: حق مصالحه و سازش نسبت به دعوی و یا ارجاع آن به داوری منوط به پیشنهاد مدیر عامل و تصویب هیات مدیره بانک و با رعایت اصل (139) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مجاز است.
- قبول تعهد، ظهرنویسی و قبول پرداخت.
- نصب و عزل مأموران و کارکنان بانک و تعیین شغل، ترفیع، تنبیه و اجرای سایر شرایط استخدامی در چارچوب مقررات استخدامی و اداری بانک.
- صدور دستور اجرای کلیه تصمیمات مجمع و هیأت مدیره با رعایت قوانین و مقررات مربوط.
- ارائه پیشنهادهای لازم به هیأت مدیره و ایفای وظایف و اختیاراتی که هیأت مدیره به مدیر عامل تفویض مینماید.
- صدور بخشنامه در چارچوب مقررات.
- موافقت با مأموریت و انتقال کارکنان بانک به سایر دستگاهها، موسسات و شرکت ها در چارچوب قوانین و مقررات مربوط.
- مدیرعامل میتواند قسمتی از وظایف و اختیارات خود را به یک یا چند نفر از مسئولان یا کارکنان بانک تفویض نماید.
ماده20- رئیس هیات مدیره و مدیر عامل و سایر اعضای موظف هیات مدیره در مدت تصدی خود نمیتوانند هیچگونه فعالیت بازرگانی یا شغل دیگری داشته باشند.
ماده 21- مجمع عمومی بانک در هر سال حسابرس بانک را برای مدت یکسال به سمت بازرس قانونی انتخاب مینماید. عزل یا تجدید انتخاب بازرسان قانونی با مجمع عمومی است.
ماده 22- وظایف بازرسان قانونی به شرح زیر میباشد:
-
- نظارت بر اجرای مقررات اساسنامه و آییننامه بانک و سایر مقررات مربوط.
- رسیدگی و اظهارنظر نسبت به صورتهای مالی بانک و تهیه گزارشهای لازم جهت تقدیم به مجمع عمومی.
- رسیدگی به دفاتر و حسابهای بانک و گواهی خلاصه حسابهایی که بانک هر ماه باید به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ارسال نماید.
ماده 23- اختیارات بازرسان به شرح زیر میباشد:
-
- بازرسان قانونی میتوانند در جلسات مجمع عمومی بدون حق رأی شرکت نمایند.
- بازرسان قانونی میتوانند برای انجام وظایف خود در هر موقع به کلیه دفاتر و اسناد و داراییهای بانک رسیدگی نموده و در این مورد اطلاعات و مدارک لازم را از هیات مدیره بخواهند و هیات مدیره موظف است تسهیلات لازم را در این خصوص فراهم نماید.
- بازرسان قانونی حق مداخله مستقیم در امور اداری و معاملات بانک را ندارند ولی میتوانند نظریات خود را کتبا به مدیر عامل یا هیات مدیره اطلاع دهند.
- در مواردی که بازرسان قانونی برای انجام وظایف خود مراجعه به متخصص و کارشناس را لازم بدانند، میتوانند پس از جلب موافقت رئیس مجمع عمومی به هزینه بانک، یک یا چند نفر را موقتاً دعوت نمایند.
- هرگونه ایرادی که بازرسان نسبت به امور بانکی داشته باشند کتباً به نظر مدیر عامل و هیات مدیره بانک خواهد رسید و هرگاه در رفع آن از طرف مدیرعامل یا هیات مدیره اقدام لازم به عمل نیاید مراتب را طی گزارش به مجمع عمومی تقدیم مینمایند.
- تصمیمات و اقدامات بازرسان قانونی باید در دفتر مخصوص با قید تاریخ ثبت و امضاء شود. هیات مدیره در مواقع لزوم میتواند بازرسان قانونی را دعوت نماید تا برای بررسی مسائل مورد نظر تشکیل جلسه دهند.
- بازرسان در مورد انجام وظایف و مفاد گزارش خو در برابر مراجع قانونی، سهامداران و اشخاص ثالث ذی نفع مسئول هستند.
ماده 24- چگونگی ترازنامه و حساب سود و زیان، میزان اندوخته قانونی، میزان استهلاک اموال بانک، همچنین نحوه و اصول حسابداری بانک بر اساس قانون پولی و بانکی کشور – مصوب 1351- و سایر قوانین و مقررات مربوط و اصول پذیرفته شده حسابداری خواهد بود.
ماده 25- سود خالص بانک در هر سال عبارت از درآمد حاصل در همان سال پس از کسر هزینهها، استهلاک و ذخیرهها و مالیات متعلقه میباشد. سهم دولت از سود قابل تقسیم بانک برای تأمین بخشی از کمکهای دولت به بخش تعاون صرف میشود.
ماده 26- سال مالی بانک از اول فروردین ماه تا پایان اسفندماه همان سال خواهد بود. اولین سال مالی بانک از تاریخ تشکیل آغاز و در آخر اسفند همان سال خاتمه مییابد.
ماده 27- کلیه داراییهای شعب صندوق تعاون، مطالبات و دیون صندوق تعاون، جزء دارایی، مطالبات و دیون بانک محسوب میشود و بانک در مقابل اشخاص ثالث از هر جهت جانشین صندوق تعاون میباشد.
ماده 28- مواردی که در این اساسنامه پیشبینی نگردیده است تابع قانون پولی و بانکی کشور و سایر قوانین و مقررات لازم الاتباع کشور میباشد.
ماده 29- کلیه عملیات حسابهای جاری، اوراق و اسناد تعهدآور و قراردادها با امضای ثابت مدیر عامل و یکی از اعضا هیأت مدیره با تصویب هیأت مدیره است و در غیاب مدیر عامل با امضای دو نفر از اعضای هیأت مدیره با تصویب هیأت مدیره خواهد بود و مکاتبات بانک با امضای ثابت مدیر عامل بانک است.
این اساسنامه به موجب نامه شماره 88/30/33733 مورخ 1388/04/24 شورای نگهبان به تائید شورای یاد شده رسیده است.
محمدرضا رحیمی
معاون اول رئیس جمهور
پینوشتهای 1 تا 10 : اصلاح به موجب تصویب نامه شماره 44767/89067 مورخ1389/04/26 هیات وزیران.