بسمه تعالی
«تصویبنامه»
شورای عالی اجرای سیاستهای کلی اصل (٤٤) قانون اساسی وزارت امور اقتصادی و دارایی
شورای عالی اجرای سیاستهای کلی اصل (٤٤) قانون اساسی، در بیست وششمین نشست خود که در تاریخ 1404/05/13 برگزار شد، به استناد ماده ٤٢ قانون اجرای سیاستهای کلی اصل (٤٤) قانون اساسی، مواردی به شرح ذیل را تصویب نمود:
«به منظور نظارت بیشتر بر بنگاههای در حال واگذاری و همچنین بنگاههای واگذار شده به صورت کنترلی در چارچوب مصوبات هیأت واگذاری، اسامی این بنگاهها از سوی سازمان خصوصیسازی به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام میشود. سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مکلف است ثبت صورتجلسات مجامع عمومی و هیأت مدیره و همچنین نقل و انتقال اموال و املاک بنگاههای مزبور را پس از اخذ مجوز از سازمان خصوصیسازی انجام دهد. بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است طی دستورالعمل اعلامی به بانکها و مؤسسات اعتباری خصوصی و دولتی، اعطای هرگونه تسهیلات و یا ایجاد تعهدات به بنگاههای مذکور را مشروط به اخذ مجوز از سازمان خصوصیسازی نماید.
تبصره - سازمان خصوصیسازی مکلف است حداکثر ظرف مدت سه ماه، نسبت به تهیه آییننامه اجرایی این بند از مصوبه اقدام نماید. آییننامه مذکور، میبایست پس از تأیید هیأت واگذاری به تصویب شورایعالی اجرای سیاستهای کلی اصل (٤٤) قانون اساسی برسد.»
«هیأت واگذاری میتواند قیمت سهام موضوع بخش اول این آییننامه را جهت واگذاری به مشمولین واجد شرایط به شرح ذیل تعیین نماید:
شرکتهای بورسی و فرابورسی: قیمت سهام مورد واگذاری، معادل میانگین قیمتهای پایانی سهم در یک دوره زمانی منتهی به تاریخ تصویب در هیأت واگذاری خواهد بود. طول دوره زمانی برای محاسبه قیمت میانگین توسط این هیأت تعیین خواهد شد.
شرکتهای غیربورسی: قیمت سهام مورد واگذاری، برابر ٩٠ درصد قیمت پایه مصوب هیأت واگذاری (بدون ضریب افزایش) خواهد بود.»
سیدعلی مدنیزاده
وزیر امور اقتصادی و دارایی و
دبیر شورای عالی اجرای سیاستهای کلی اصل ٤٤ قانون اساسی
پیوست (١):
آییننامه اجرایی شیوههای قیمتگذاری بنگاهها و نحوه اعمال شیوههای مذکور در همین چارچوب، موضوع جزء (۳) بند (الف) ماده (٤٠) قانون مصوبه شماره 80/119841 مورخ 1404/07/10
شورای عالی اجرای سیاستهای کلی اصل (٤٤) قانون اساسی وزارت امور اقتصادی و دارایی
با صلوات بر محمد و آل محمد
«وزارت امور اقتصادی و دارایی – هیأت واگذاری»
شورای عالی اجرای سیاستهای کلی اصل چهل و چهارم (٤٤) قانون اساسی در جلسه مورخ 1404/05/13 بنابه پیشنهاد هیأت واگذاری و به استناد مفاد جزء (٣) و تبصره (١) بند (الف) ماده ٤٠ قانون اجرای سیاستهای کلی اصل چهل و چهارم (٤٤) قانون اساسی- مصوب سال ١٣٨٧ مجلس شورای اسلامی- آییننامه اجرایی شیوههای قیمتگذاری بنگاهها و نحوه اعمال شیوههای مذکور در همین چارچوب را به شرح ذیل تصویب نمود:
آییننامه اجرایی «شیوههای قیمتگذاری بنگاهها و نحوه اعمال شیوههای مذکور در همین چارچوب»
ماده ١- در این آییننامه، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار میروند:
حداقل میزان سهام قابل عرضه به صورت عمده در شرکتهای دارای بازار فعال، مطابق ضوابط مورد عمل در بازار سرمایه مشخص خواهد شد.
ماده ٢ - قیمت سهام قابل واگذاری در شرکتهای دارای بازار فعال و یا پذیرش شده در یکی از بازارهای بورس یا فرابورس، به شرح ذیل پیشنهاد میشوند:
ماده ٣- شرکتهایی که سهام آنها دارای بازار فعال نمیباشد، با استفاده از ٤ روش موضوع این ماده ارزشگذاری میشود. کارشناس ارزشگذاری باید با توجه به ملاحظات ذیل، ارزش نهایی خود را در خصوص ارزش سهام، بر مبنای یکی از روشهای محاسبه شده در گزارش یا ترکیبی از چند روش، اعلام نماید. سازمان، قیمت تعیین شده توسط کارشناس ارزشگذاری را جهت تصویب قیمت پایه به هیأت واگذاری پیشنهاد مینماید.
ملاحظات خاص:
ماده ٤- روش سودآوری:
در این روش، قیمت پایه سهام از حاصل تقسیم میانگین موزون سود تعدیل شده بعد از کسر مالیات تا سه سال آخر قبل از سال ارزشگذاری (براساس صورتهای مالی حسابرسی شده پایان سال مالی شرکت با لحاظ کردن عوامل تعدیل کننده سود که در زیر توصیف شده است) بر نرخ بازده مورد انتظار سرمایهگذاری تعیین میشود، سپس این قیمت پس از لحاظ کردن عوامل مندرج در ماده ٧ تعدیل میشود.
تبصره ١- برای محاسبه میانگین موزون سود، لازم است به ترتیب نسبت به سودهای تعدیل شده بعد از کسر مالیات، سال اول قبل از ارزشگذاری ضریب سه، سال دوم قبل از ارزشگذاری ضریب دو و سال سوم قبل از ارزشگذاری ضریب یک در نظر گرفته شود و سپس مجموع این حاصل ضربها بر عدد ٦ تقسیم شود.
تبصره ٢– در شرکتهایی که مبنای ارزشگذاری سهام، صورتهای مالی میاندورهای حسابرسی شده باشد، برای محاسبه میانگین موزون سود لازم است سود تعدیل شده بعد از کسر مالیات میاندورهای با سود حاصل شده تبصره (١) جمع و بر عدد ٥.١ (یک و نیم) تقسیم شود.
تبصره ٣- در شرکتهایی که طبق استانداردهای حسابداری لازم است صورتهای مالی تلفیقی تهیه شود، سود تلفیقی بعد از کسر مالیات تا سه سال آخر قبل از سال ارزشگذاری، مبنای محاسبه خواهد بود.
ماده ٥- عوامل تعدیلکننده سود به شرح زیر است:
تبصره: چنانچه در گزارش حسابرس و بازرس قانونی به دلیل وجود محدودیت و یا ابهام برای کسر ذخایر، مبلغ تعیین نشده باشد، لازم است کارشناس ارزشگذاری سهام برآوردی منطقی از کسر ذخایر ارایه و در محاسبات خود لحاظ کند. رویدادهای تعدیلی بعد از تاریخ ترازنامه و بعد از تاریخ گزارش حسابرس و بازرس قانونی و قبل از تاریخ صدور گزارش ارزشگذاری سهام باید در تعدیل سود سال مربوط لحاظ شود.
در صورتیکه به هر دلیلی آثار عوامل مزبور قابل تقویم نباشد، ضروری است کارشناس ارزشگذاری سهام موارد مذکور را با توضیحات لازم در گزارش کارشناسی افشاء نماید.
ماده ٦- قیمت سهام (پس از محاسبه به ترتیب بالا)، با توجه به عوامل زیر تعدیل میشود:
تبصره- ارزش طرحهای توسعهای که کمتر از سی ماه از تاریخ بهرهبرداری آنها گذشته است (نسبت به پایان آخرین سال قبل از سال ارزشگذاری) به قیمت سهام اضافه میشود، مشروط بر آنکه بازده هر یک از آنها بر اساس نرخ بازدهی و مدت بهرهبرداری در هر یک از سالهای قبل از سال واگذاری محاسبه و به عنوان عامل تعدیلکننده، از سود سالهای مزبور کسر شود.
تبصره - ارزش جاری سرمایهگذاری در شرکتهای وابسته به قیمت سهام افزوده میشود و آثار ناشی از اعمال روش ارزش ویژه در خصوص اینگونه سرمایهگذاریها نیز به عنوان عامل تعدیلکننده، حسب مورد از سود شرکت کسر و یا اضافه میشود.
ماده ٧- روش ارزش روز خالص داراییها:
ارزش جاری خالص داراییهای شرکت برابر است با ارزش جاری کلیه داراییها پس از کسر کلیه بدهیهای شرکت که به شرح زیر تعیین میشود. در شرکتهایی که طبق استانداردهای حسابداری لازم است صورتهای مالی تلفیقی تهیه شود، ارزش جاری خالص داراییها، طبق صورت وضعیت مالی جداگانه پایان آخرین سال قبل از سال ارزشگذاری تعیین میشود.
موجودی قطعات و لوازم یدکی براساس ارزش روز، که توسط کارشناس ذیصلاح تعیین میشود، محاسبه میشود.
تبصره ١- وقوع هرگونه رویداد عمده در دوره بین تاریخ پایان آخرین سال مالی و تاریخ ارزشگذاری سهام که اثر قابل توجهی بر داراییها و بدهیهای شرکت گذاشته است باید مورد توجه کارشناس قرار گیرد و کلیه انتقالات یکطرفه (رویدادهای یکجانبه) نظیر توزیع سود نقدی سهام از محل اجزای متشکله حقوق صاحبان سهام و کمکهای بلاعوض دریافتی یا اعطایی که طی دوره واقع شده است، حسب مورد به قیمت سهام افزوده یا از آن کاسته میشود.
تبصره ٢- برای دوره بین تاریخ آخرین صورتهای مالی حسابرسی شده مبنای ارزشگذاری و تاریخ ارزشگذاری سهام سود یا زیان دوره مزبور بر اساس میانگین سود (زیان) سه سال قبل از سال ارزشگذاری و با امعان نظر به عملکرد شرکت در سال ارزشگذاری اعمال خواهد شد.
ماده ٨- روش تنزیل سود سهام (DDM)
بر اساس این مدل، ارزش سهم عبارت از مجموع ارزش فعلی سودهای مورد انتظار نقدی است که در هر دوره به سهامداران پرداخت میگردد. در این مدل ارزش فعلی سود سهام پس از محاسبه سود هر سهم طی سنوات آتی، متناسب با میانگین درصد سود تقسیمی طی پنج سال گذشته و با استفاده از اطلاعات مالی ٥ سال آتی موضوع ماده ٥ این آییننامه، مبلغ سود تقسیمی هر سال محاسبه و سپس با تنزیل آنها بر اساس نرخ بازده مورد انتظار صاحبان سهام تا تاریخ تهیه گزارش ارزش سهام شرکت محاسبه میگردد. برای سالهای پس از آخرین دوره پیشبینی، سود نقدی دوره نهایی براساس فرمول رشد ثابت گوردون محاسبه میگردد.

ماده ٩- روش جریان نقدی آزاد شرکت (FCFF)
جریان نقد آزاد شرکت آن بخش از جریان نقدی عملیاتی است که قابل پرداخت به تأمین کنندگان سرمایه (سهامداران و اعتباردهندگان است)، بدون آنکه به توان تولیدی شرکت آسیب برسد یا فرصتهای سرمایهگذاری پیشروی مختل گردد. جریان نقد آزاد شرکت هر سال محاسبه و سپس با تنزیل آنها بر اساس میانگین موزون هزینه سرمایه (WACC) تا تاریخ تهیه گزارش، ارزش سهام شرکت محاسبه میگردد. برای سالهای پس از آخرین دوره پیشبینی، جریان نقد آزاد شرکت دوره نهایی براساس فرمول رشد ثابت گوردون محاسبه میگردد.
ماده ١٠- هیأت مدیره شرکت مورد واگذاری، مکلف است اطلاعات مالی برای ٥ سال آتی شرکت را تهیه و تصویب نماید و کارشناس ارزشگذاری موظف است در فرآیند ارزشگذاری سهام شرکتها از این اطلاعات استفاده کند.
١٠-١- اطلاعات مالی برای ٥ سال آتی شامل: مفروضات، پیشبینی صورت سود و زیان، پیشبینی صورت وضعیت مالی، پیشبینی صورت تغییرات در حقوق مالکانه، پیشبینی صورت جریانهای نقدی ٥ سال آتی و سایر اطلاعات مفید در پیشبینی ٥ سال آتی می باشد.
١٠-٢- مسئولیت صحت و قابلیت اتکا اطلاعات مالی ارائه شده برای ٥ سال آتی به عهده هیأت مدیره شرکت مورد واگذاری است.
ماده ١١- تعیین قیمت سهام جزئی (غیربورسی): در شرایط خاص و در صورتیکه برای تعیین قیمت سهام طبق روشهای توصیف شده در این آییننامه به دلیل جزیی بودن میزان یا ارزش سهام، اعمال روشهای فوق فاقد توجیه اقتصادی باشد، قیمت پایه سهام به پیشنهاد سازمان خصوصیسازی و تصویب هیأت واگذاری بر اساس ارزش اسمی یا ارزش ویژه تعیین میشود.
تبصره: مصادیق سهام جزیی، بنا به پیشنهاد سازمان خصوصیسازی به تصویب هیأت واگذاری میرسد.
ماده ١٢- در صورتیکه برای عرضه عمومی (بازار سرمایه یا مزایده) هر یک از موارد قابل واگذاری براساس قیمت پایه در چارچوب این آییننامه، متقاضی وجود نداشته باشد، هیأت واگذاری میتواند به استناد ملاحظات مندرج در گزارش کارشناس ارزشگذاری، قیمت پایینتری برای عرضههای بعدی تعیین و تصویب نماید.
ماده ١٣- قیمت مبنای مذاکره معادل قیمت پایه در آخرین مزایده است که تا زمان اعتبار قیمت پایه مصوب هیأت واگذاری موضوع مادههای ١٤ و ١٥ معتبر است.
ماده ١٤- اعتبار گزارش کارشناسی: هنگام تصویب قیمت پایه، نباید بیش از ٦ ماه از تاریخ گزارش ارزشگذاری گذشته باشد.
ماده ١٥- اعتبار قیمت پایه: قیمت پایه سهام مصوب تا تاریخ تشکیل مجمع عمومی صاحبان سهام شرکت به منظور تصویب صورتهای مالی جدید و یا تغییر در سرمایه شرکت اعتبار دارد، مگر آنکه هیأت واگذاری مهلت کمتر یا بیشتری را برای اعتبار آن تعیین کند.
تبصره: مدت اعتبار قیمت پایه بنگاهها و داراییها هنگام تصویب قیمت به پیشنهاد سازمان و تصویب هیأت واگذاری تعیین میگردد.
ماده ١٦- فرآیند انتخاب کارشناسان ارزشگذاری بر اساس «دستورالعمل ضوابط انتخاب کارشناسان ارزشگذاری و چارچوب نحوه ارایه گزارش» تعیین میگردد که به تصویب هیأت واگذاری میرسد.
ماده ١٧- اعضای هیأت مدیره و مدیرعامل شرکتهایی که سهام آنها قابل واگذاری است و دولت یا شرکتهای دولتی حسب مورد بر آنها کنترل و یا نفوذ قابل ملاحظه دارند، موظفند کلیه اطلاعات مورد نیاز کارشناس ارزشگذاری سهام (اشخاص حقیقی و حقوقی) و حسابرس مستقل و بازرس قانونی شرکت را حسب مورد در اختیار ایشان قرار دهند و بدین ترتیب، ابهامات ارزشگذاری سهام را به حداقل برسانند. اعضای هیأت مدیره و مدیرعامل اینگونه شرکتها منفرداً و یا متضامناً مسئولیت ناشی از نارسایی در قیمت پایه سهام به دلیل عدم اجرای این بند را برعهده خواهند داشت.
ماده ١٨- ارزشگذاری و نحوه اعمال آن در مورد حقوق مالکانه داراییهای قابل فروش بنگاههای مورد واگذاری، سرقفلی، سهمالشرکه، قابل واگذاری بنگاههای دولتی و متعلق به دولت در کلیه مواردی که واگذاری بنگاه در قالب شرکتهای سهامی عام یا خاص نباشد، صرفنظر از روش واگذاری آنها براساس مفاد مندرج در این آییننامه خواهد بود.
تبصره ١- میزان مال الاجاره و حقالزحمه پیمان مدیریت در واگذاری به روشهای اجاره و پیمان مدیریت مربوط به حق بهرهبرداری و مدیریت بنگاهها در چارچوب دستورالعملی خواهد بود که توسط سازمان خصوصیسازی پیشنهاد و به تصویب هیأت واگذاری میرسد.
تبصره ٢-ارزشگذاری داراییها و اموال مندرج در فهرست مصوب هیأت واگذاری به روش ارزش روز داراییها یا سایر روشها حسب مورد اعمال خواهد شد.
ماده ١٩- اجرای این آییننامه برعهده سازمان خصوصیسازی می باشد.
ماده ٢٠- نظارت بر حسن اجرای این آییننامه برعهده وزارت امور اقتصادی و دارایی است.
ماده ٢١- این آییننامه به منظور بهرهبرداری کارشناسان ارزشگذاری تهیه و تنظیم گردیده و به تصویب شورای عالی اجرای سیاستهای کلی اصل (٤٤) قانون اساسی رسیده است. کارشناسان ارزشگذاری با استفاده از روشهای مندرج در این آییننامه نسبت به ارزشگذاری داراییها، بنگاهها و سهام شرکتها اقدام مینمایند و سازمان آن را جهت تعیین و تصویب قیمت پایه در هیأت واگذاری طرح مینماید.
تبصره- روشهای مندرج در این آییننامه صرفاً به منظور تعیین قیمت پیشنهادی به کار میرود و ساز و کار مقرر در این روشها، نافی اختیارات قانونی هیأت واگذاری در تعیین و تصویب قیمت پایه نمی باشد.
ماده ٢٢- پس از تصویب این آییننامه، آییننامه اجرایی شیوههای قیمتگذاری بنگاهها به شماره 80/258776 مورخ 1402/12/27 نسخ میگردد.
پیوست (٢):
آییننامه اجرایی نظام اقساطی واگذاری و نحوه دریافت بهای حقوق قابل واگذاری، موضوع جزء (٢) بند (الف) ماده ٤٠ قانون
مصوبه شماره 80/119841 مورخ 1404/07/10
شورای عالی اجرای سیاستهای کلی اصل (٤٤) قانون اساسی وزارت امور اقتصادی و دارایی
با صلوات بر محمد و آل محمد
«وزارت امور اقتصادی و دارایی- هیأت واگذاری»
شورای عالی اجرای سیاستهای کلی اصل چهل و چهارم (٤٤) قانون اساسی در جلسه مورخ 1404/05/13 به استناد تبصره (١) بند (الف) ماده ٤٠ قانون اجرای سیاستهای کلی اصل چهل و چهارم (٤٤) قانون اساسی و بر اساس پیشنهاد هیأت واگذاری که در اجرای جزء (٢) بند (الف) ماده ٤٠ قانون یاد شده صورت گرفته است، آییننامه نظام اقساطی واگذاری و نحوه دریافت بهای حقوق قابل واگذاری را به شرح زیر تصویب نمود:
«آییننامه نظام اقساطی واگذاری و نحوه دریافت بهای حقوق قابل واگذاری، موضوع جزء (٢) بند (الف) ماده ٤٠قانون اجرای سیاستهای کلی اصل (٤٤) قانون اساسی»
ماده ١- در این آییننامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار برده میشوند:
الف- قانون: قانون اجرای سیاستهای کلی اصل چهل و چهارم (٤٤) قانون اساسی.
ب- مورد معامله: سهام، سهم الشرکه، حق تقدم ناشی از سهام و سهم الشرکه، حقوق مالکانه دولت، مؤسسات و شرکتهای دولتی در شرکتها، بنگاهها و مؤسسات دولتی و غیردولتی و حق بهرهبرداری و مدیریت موضوع فعالیت گروههای یک و دو ماده ٢ قانون.
ماده ٢- در مواردی که با توجه به شرایط بازار، واگذاری بلوکی «مورد معامله» به صورت نقد امکانپذیر نباشد، به پیشنهاد سازمان خصوصیسازی و تصویب هیأت واگذاری، واگذاری به صورت نقد و اقساط انجام خواهد شد.
تبصره ١- واگذاری سهام شرکتها در قالب سهام عدالت، سهام ترجیحی و سهام قابل فروش به سایر مدیران با تجربه، متخصص و کارآمد حسب مورد تابع مقررات و شرایط خاص پیشبینی شده در هر یک از شیوههای مذکور است.
تبصره ٢- واگذاری حق بهرهبرداری و مدیریت دولت در قالب قرارداد اجاره، پیمان مدیریت و پیمانکاری عمومی، مطابق آییننامه مربوط انجام خواهد شد.
تبصره ٣- واگذاری داراییها ضمن رعایت مفاد بند (ب) ماده ٢١ قانون در چارچوب این آییننامه و با رعایت مفاد آن هرجا که با این شیوه انطباق دارد، بلامانع است.
ماده ٣- ثمن معامله درواگذاری بلوکی به روش اقساطی عبارت از رقمی است که حسب مورد در بورس اوراق بهادار طبق مقررات مربوط معین میشود و یا رقم حداکثری که متقاضیان در مزایده در بورس یا خارج از بورس یا مذاکره پیشنهاد مینمایند، به اضافه سود فروش اقساطی در خصوص مبلغی که به صورت اقساطی دریافت خواهد شد.
تبصره ١- نرخ سود فروش اقساطی قابل احتساب، حداکثر معادل نرخ سود فروش اقساطی نظام بانکی است که براساس پیشنهاد سازمان خصوصیسازی و تصویب هیأت واگذاری، تعیین میشود. آن دسته از خریدارانی که به موقع به تعهدات خود عمل نمایند، بنا به پیشنهاد سازمان مزبور و تصویب هیأت واگذاری میتوانند تا پنجاه درصد از تخفیف در مبلغ سود فروش اقساطی برخوردار شوند.
تبصره ٢- روز معامله در بورس، روز برگزاری مزایده و روز تصویب هیأت واگذاری در موارد مذاکره به عنوان تاریخ قطعی معامله محسوب میشوند. روز بعد از آخرین مهلت مجاز خریدار برای پرداخت بخش نقدی ثمن معامله نیز به عنوان مبدأ زمانی دوران بازپرداخت اقساط یا شروع دوران تنفس معاملات بلوکی اقساطی خواهد بود.
ماده ٤- موارد مربوط به فروشهای اقساطی شامل بخش نقدی، بخش اقساطی، برابر یا پلکانی بودن اقساط، حداکثر دوران پرداخت اقساط، تعداد اقساط، فاصله زمانی اقساط از یکدیگر، مدت تنفس برای شروع پرداخت اقساط (بدون احتساب سود فروش اقساطی) با رعایت جدول ذیل، با پیشنهاد سازمان خصوصیسازی و تصویب هیأت واگذاری تعیین و در آگهی عرضه به اطلاع عموم میرسد.

تبصره ١– موارد خارج از مفاد این ماده حسب ضرورت به پیشنهاد سازمان خصوصیسازی به تصویب هیأت واگذاری میرسد.
تبصره ٢- در واگذاریهای اقساطی به بخش تعاونی میزان نقدی معامله با ضریب ٢٠ درصد کاهش و دوره بازپرداخت اقساط با ضریب ٢٠ درصد افزایش مییابد.
ماده ٥- انواع ضمانتهای معتبر قابل ارایه از سوی خریدار یا خریداران در معاملات اقساطی عبارتند از:
الف) ضمانتنامه بانکی.
ب) ضمانتنامه صادر شده از سوی مؤسسات اعتباری غیر بانکی که دارای مجوز لازم از طرف بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران هستند.
ج) ضمانتنامه بیمهای.
د) وثیقه ملکی معادل نود درصد ارزش کارشناسی رسمی آن.
هـ) انواع اوراق مشارکت که از سوی دولت یا بانکها تضمین شده باشد.
و) سهام شرکتهای سهامی عام پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار به مأخذ هفتاد درصد ارزش روز آن.
ز) سفته با امضای صاحبان امضای مجاز با مهر شرکت.
ح) مطالبات قطعی شده قراردادها از سوی دستگاههای اجرایی و ذیحسابان مربوط.
ک) ضمانتنامههای صادره از صندوق سرمایهگذاری تعاون به عنوان یکی از ضمانتنامههای معتبر قابل ارایه توسط شرکتهای بخش تعاون به عنوان خریدار.
ط) ترکیبی از موارد فوق.
تبصره ١-تسلیم تضمینهای فوق حداقل معادل پنجاه درصد بخش اقساطی معامله و سایر تعهدات الزامی است. در هر صورت «مورد معامله» تا تسویه کامل اقساط بدهی خریدار یا خریداران با رعایت بند (١) ماده ٦ این آییننامه در وثیقه سازمان خصوصیسازی باقی میماند و مادام که «مورد معامله» در وثیقه است، خریدار یا خریداران حق واگذاری مورد معامله را کلاً یا جزئاً بدون اجازه سازمان خصوصیسازی ندارند. در اینگونه موارد اقرار به توثیق اسناد مالکیت «مورد معامله» نزد سازمان خصوصیسازی الزامی است.
تبصره ٢- خریدار یا خریداران موظفند به منظور تضمین ایفای تعهدات خود وکالتنامه بلاعزل رسمی برای تملیک یا انتقال مورد معامله به هر شخص، با هر شرایط و هر قیمتی که صلاح بداند به سازمان خصوصیسازی اعطا و در زمان امضای اسناد نقل و انتقال یا دفتر نقل و انتقال سهام تسلیم نمایند. شیوهنامه اعمال وکالت موضوع این تبصره به پیشنهاد سازمان خصوصیسازی به تصویب هیأت واگذاری میرسد. شیوهنامه مزبور به عنوان ضمیمه و جز لاینفک قراردادهای واگذاری میباشد.
تبصره ٣- امکان جایگزینی تضمینها با درخواست خریدار یا خریداران و تأیید سازمان خصوصیسازی وجود دارد.
ماده ٦- در فروش اقساطی رعایت دستورالعمل جزء (٤) بند (ب) ماده ٤٠ قانون و شرایط زیر در تنظیم قرارداد فروش اقساطی الزامی است:
٦-١- در صورتیکه خریدار یا خریداران اقدامات لازم به موجب این آییننامه از جمله مبادله قرارداد، توثیق مورد معامله، تسلیم تضمینها و وکالتنامه رسمی را انجام داده و آزادسازی بخشی از «مورد معامله» وثیقه شده را بعد از پرداخت بخش نقدی معامله و اقساط مربوط درخواست نمایند، سازمان خصوصیسازی مکلف است نسبت به آزادسازی «مورد معامله» حداکثر به میزانی که معادل بهای آن بر مبنای روز واگذاری توسط خریدار یا خریداران پرداخت شده است، اقدام نماید.
سود فروش اقساطی پرداخت شده در محاسبه فوق منظور نمیشود. در هر صورت آزادسازی سهام حداکثر به میزانی خواهد بود که در واگذاریهای کنترلی، باقیمانده سهام در وثیقه همچنان بتواند اکثریت اعضای هیأت مدیره را تعیین نماید و در واگذاریهای مدیریتی باقیمانده سهام در وثیقه همچنان بتواند همان تعداد هیأت مدیره در زمان واگذاری را تعیین نماید.
٦-٢- تعهد خریدار یا خریداران دایر به تقبل و تأدیه کلیه هزینهها از جمله دادرسی و حقالوکاله در صورت اقدام قضایی فروشنده برای وصول اقساط و الزام وی به پرداخت وجه التزام به عنوان خسارت در صورت عدم تأدیه به موقع اقساط ثمن معامله، به میزان و ترتیبی که سالانه هیأت واگذاری تعیین میکند. تمام یا بخشی از وجه التزام به عنوان خسارت تأخیر در تأدیه خریداران، با ارایه ادله موجه از سوی خریداران مبنیبر بروز عوامل خارج از اختیار آنان، در صورت تسویه کامل اقساط مربوطه با پیشنهاد سازمان خصوصیسازی و تصویب هیأت واگذاری قابل بخشودگی است.
6-3- حال شدن دیون خریدار یا خریداران در صورت انحلال یا ورشکستگی. در موارد فوت اشخاص حقیقی، با توافق وراث و سازمان خصوصیسازی قرارداد با شرایط قبلی تجدید میشود.
ماده ٧-در صورت عدم پرداخت دو قسط از بدهی ناشی از واگذاری مورد معامله توسط خریدار یا خریداران، در صورت عدم وجود دلایل موجه خارج از اراده خریدار یا خریداران، به تشخیص سازمان خصوصیسازی و تأیید هیأت واگذاری مانده بدهی خریدار به دین حال تبدیل شده و سازمان خصوصیسازی مکلف است نسبت به تأمین و وصول آن باتوجه به وثایق مأخوذه طبق قوانین و مقررات اقدام نماید و در صورت ضرورت مطالبات قطعی خود را برابر مقررات ماده ٤٨ قانون محاسبات عمومی کشور دریافت دارد. تحقق مفاد این ماده موجب فسخ معامله نمیشود.
تبصره: پرداختیهای خریدار فارغ از زمان پرداخت، به ترتیب تاریخ سررسید اقساط قراردادی، جهت تأدیه اقساط و خسارات مربوطه منظور خواهد شد.
ماده ٨-سازمان خصوصیسازی مجاز است در صورت ارایه دلایل موجه از سوی خریدار، مهلت پرداخت حصه نقدی معامله توسط خریدار را حداکثر به همان مدت مقرر در اسناد عرضه تمدید نماید. برای دوره تمدید مزبور معادل نرخ سود فروش اقساطی از خریدار دریافت میگردد. اعطای مهلت به خریداران برای پرداخت حصه نقدی بیش از مهلت مذکور مشروط به موافقت هیأت واگذاری است.
ماده ٩-در صورتیکه خریدار یا خریداران نسبت به پرداخت پیش از موعد تمام یا بخشی از بدهی سررسید نشده قرارداد واگذاری اقدام کنند، سود فروش اقساطی آن بخش از اقساط که قبل از سررسید پرداخت شده است از بدهی آنان کسر خواهد شد.
ماده ١٠- هیأت واگذاری مجاز است بنا به پیشنهاد سازمان خصوصیسازی، اقساط قراردادهای واگذاری خریدارانی که درخواست امهال مینمایند را با احتساب سود دوره امهال، که هر ساله به تصویب آن هیأت میرسد، امهال نماید مشروط بر آنکه طول مدت قرارداد بیش از دو سال افزایش نیابد.
ماده ١١- سازمان خصوصیسازی مکلف است حداکثر یک ماه پس از ابلاغ قرارداد واگذاری نسبت به انتقال مبیع اقدام نماید. تحویل مبیع در فروش سهام، انتقال سهام در دفتر سهام شرکت یا سامانه بورس (حسب مورد)، و در فروش بنگاه و دارایی، تهیه و امضای صورتجلسه تحویل و تحول با خریدار می باشد. در صورت بروز تأخیر در تحویل مورد معامله خارج از اختیار خریدار، اعطای تنفس در پرداخت اقساط بنا به پیشنهاد سازمان خصوصیسازی و با تصویب هیأت واگذاری مجاز است.