اساسنامه بانك توسعه تعاون

تصویب نامه شماره 97914/ت 41484 هـ مورخ 1388/05/13 هیأت وزیران

بسمه تعالی

"با صلوات بر محمد و آل محمد"

وزارت تعاون- وزارت امور اقتصادی و دارایی

 

هیأت وزیران بنا به پیشنهاد مشترك وزارتخانه‌های تعاون و امور اقتصادی و دارایی، به استناد بند (و) ماده (9) قانون اجرای سیاست‌های كلی اصل چهل و چهارم (44) قانون اساسی – مصوب 1387 – اساسنامه بانك توسعه تعاون را به شرح زیر تصویب نمود.

 

اساسنامه بانك توسعه تعاون

 

ماده 1-به منظور اجرای سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری و در جهت ارتقای بخش تعاونی در اقتصاد كشور، بانك توسعه تعاون كه در این اساسنامه به اختصار (بانك) نامیده می‌شود تشكیل می‌شود.

ماده 2-بانك دارای شخصیت حقوقی و استقلال اداری و مالی است و به صورت شركت دولتی در حمایت و اجرای برنامه‌های وزارت تعاون در  تامین منابع سرمایه‌ای بخش تعاونی(1) طبق مقررات این اساسنامه و قوانین پولی و بانكی كشور عمل نموده و مشمول نظارت بانك مركزی است و در موارد پیش‌بینی نشده، طبق قوانین و مقررات مربوط اداره می‌شود.

ماده 3-مركز اصلی بانك در تهران است و می‌تواند با رعایت قوانین و مقررات مربوط نسبت به ایجاد شعبه یا نمایندگی در داخل و یا خارج از كشور اقدام نماید.

ماده 4-بانك برای مدت نامحدود تشكیل می‌گردد.

ماده 5-سرمایه بانك مبلغ پنج هزار میلیارد (5/000/000/000/000) ریال می‌باشد كه به پنج میلیارد سهم یك هزار ریالی تقسیم شده است و تمامی سهام متعلق به دولت می‌باشد كه مبلغ یاد شده طبق بند (و) ماده (9) قانون اجراء سیاست‌های كلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی - مصوب 1387 -  از محل حساب ذخیره ارزی توسط دولت برای تأمین منابع سرمایه‌ای بخش تعاون اختصاص و تأمین می‌گردد.

كلیه امكانات، دارایی و نیروی انسانی شعب و سرپرستی‌های صندوق تعاون به همراه بخشی از نیروی انسانی ستاد به بانك، انتقال و واگذار می‌گردد.

كلیه تعهدات صندوق تعاون به اشخاص حقیقی و حقوقی اعم از سپرده‌ها، تفاهم‌نامه‌ها، قراردادها و همچنین تعهدات اشخاص حقیقی و حقوقی به صندوق تعاون اعم از قراردادها، تفاهم‌نامه‌ها، تسهیلات اعطایی سررسید نشده، سررسید گذشته و معوق با كلیه تضمینات و وثایق اخذ شده به بانك واگذار و انتقال می‌یابد.

ماده 6- اهداف بانك عبارتند از:

  1. بكارگیری و استفاده از امكانات عملیات بانكی به منظور ارتقای ظرفیت و توانمندی‌های بخش تعاونی با هدف افزایش سهم بخش تعاون در اقتصاد ملی.
  2. كمك به توسعه اقتصادی و اجتماعی كشور از طریق توسعه بخش تعاونی و فراهم كردن زمینه‌های عدالت اجتماعی بر اساس برنامه‌‌های وزارت تعاون.
  3. فراهم نمودن بستر مناسب برای توسعه مشاركت بخش تعاونی در فعالیت‌های اقتصادی(2).
  4. حمایت مالی و اعتباری از انتقال فعالیت‌ها و كاهش تصدی‌های بخش دولتی اقتصاد به بخش تعاونی(3).
  5. كمك به حضور فعال و ایفای نقش مؤثر تعاونی‌ها در بازار بورس، سرمایه و بازارهای بین‌المللی.
  6. تخصیص منابع و كمك به تأمین سرمایه كارآفرینان و افراد جویای كار به منظور ایجاد اشتغال جدید و كمك به بنگاه‌های اقتصادی موجود و توسعه آنان به منظور حفظ و بهبود اشتغال موجود و ایجاد فرصت‌های شغلی جدید، ارتقای ظرفیت‌ها و توانمندی‌های رقابتی بخش تعاون در سطح ملی و بین المللی، تسهیل ارتباطات و پیوندهای فنی، مالی و اقتصادی بین آنها و تحقق توسعه یكپارچه بخش تعاونی در اقتصاد ملی.
  7. تشویق و تقویت اشخاص حقیقی و حقوقی برای سرمایه‌گذاری به شكل تعاونی و نوآوری و ابداع در زمینه نهادسازی مالی تعاونی و توسعه فرآیندهای شغلی و حرفه‌ای.

ماده 7- موضوع فعالیت بانك عبارتند از:

  1. افتتاح و نگهداری حساب سپرده قرض‌الحسنه جاری، قرض‌الحسنه پس‌انداز، حساب‌های سپرده سرمایه گذاری كوتاه مدت و بلندمدت و سایر حساب‌های مشابه اعم از ریالی و ارزی و افتتاح انواع حساب چك كارت و كارت­‌های مجاز دیگر و همچنین صدور انواع گواهی‌های سپرده.
  2. نقل و انتقال وجوه، صدور انواع حواله و انجام كلیه معاملات مربوط به انتقال نقدینگی و اجرای دستور پرداخت مشتریان.
  3. انجام كلیه معاملات ارزی از قبیل خرید و فروش ارز، انتقالات وجوه و حواله‌های ارزی و مشابه آنها در داخل و خارج كشور و نیز برای اتباع بیگانه با رعایت قوانین و مقررات مربوط.
  4. افتتاح اعتبار و ابلاغ اعتبارنامه اعم از اعتبار اسنادی یا غیر آن اصالتاً و یا به نمایندگی و وساطت و انجام هر نوع عملیات مربوط و استفاده از آن‌ها.
  5. صدور اعتبارنامه و انواع چك و كارت و انجام معاملات مربوط به آن‌ها.
  6. صدور، تائید و قبول هر گونه تعهدنامه و ضمانت نامه بانكی اعم از ریالی و ارزی.
  7. پذیرش عاملیت انتشار اوراق مشاركت و خرید و فروش اوراق مشاركت و یا سایر اوراق بهادار بخش دولتی و غیردولتی به حساب بانك و یا به نمایندگی و وكالت از طرف اشخاص.
  8. پذیره‌نویسی و انجام كلیه عملیات مربوط به آنها و خرید و فروش سهام به حساب خود یا مشتریان و مراجعان و انجام كلیه خدمات مشابهی كه تحت فعالیت بانكداری و سرمایه‌گذاری طبقه‌بندی می‌شود.
  9. ایجاد صندوق امانات و قبول امانات و نگهداری سهام و اوراق بهادار و اشیای قیمتی مشتریان.
  10. ارائه خدمات مدیریت نقدی برای مشتریان اعم از حقوق و دستمزد، خدمات پرداخت اقساط، كارت‌های پیش ­پرداخت و سایر خدمات مشابه.
  11. ارائه خدمات برنامه­ ریزی كسب و كار، مشاوره، ارزش­ یابی و قیمت‌گذاری و خدمات مشاوره مالی و سایر خدمات مشابه.
  12. ارائه خدمات كارگزاری سهام، اوراق مشاركت و سایر اوراق بهادار.
  13. انجام معاملات طلا و نقره با رعایت قوانین و مقررات مربوط.
  14. برقراری، ایجاد و حفظ رابطه كارگزاری با بانك‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری داخل و خارج كشور.
  15. تأسیس و گسترش شبكه بانك در داخل و خارج كشور و تأسیس و گسترش هر نوع مؤسسه مالی تابعه در داخل و خارج از كشور با رعایت قوانین و مقررات مربوط.
  16. ترخیص كالا از گمركات و حمل و نقل كالا از بنادر و گمركات به حساب بانك یا مشتریان و هر نوع معامله و خرید و فروش آنها و معامله قبوض انبارهای عمومی.
  17. مشاركت و مساعدت در توسعه و تعمیق بازارهای پولی و سرمایه و كمك به فعالان اقتصادی بخش تعاون به منظور ارتقای میزان سطح حضور آنان در بازارهای پولی و سرمایه.
  18. اعطای انواع تسهیلات اعتباری به اشخاص حقیقی و حقوقی در قالب عقود جاری.
  19. تجهیز منابع مالی و اعتبارات ریالی و ارزی مورد نیاز از منابع داخلی و خارجی با رعایت قوانین و مقررات مربوط.
  20. بكارگیری قابلیت­های عملیات بانكداری توسعه‌ای در راستای ارتقاء و بهبود سطح شاخص‌های كلان اقتصادی بخش تعاون در كشور از جمله فناوری اطلاعات، ارتباطات و تجارت الكترونیكی، افزایش سطح اشتغال، افزایش ارزش افزوده، بهسازی و ارتقای نظام مدیریت.
  21. مشاركت در تأسیس شركت‌های تعاونی متعارف، سهامی عام، مادر تخصصی، فراگیر ملی شهرك‌ها و مجتمع‌های تعاونی، شركت‌های بیمه و یا اتحادیه‌های شركت‌های تعاونی به منظور جذب سرمایه‌های بیشتر در بخش تعاون با هدف ارتقاء توان رقابت‌پذیری آنها و با رعایت قانون اجراء سیاست‌های كلی اصل چهل و چهارم (44) قانون اساسی – مصوب 1387-.
  22. جذب كمك‌های دولتی به منظور حمایت مالی و ایجاد خط اعتباری در گسترش فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات و تجارت الكترونیكی در بخش تعاونی و تقویت پیوندهای فنی، مالی و اقتصادی بین تعاونی ‌ها با هدف كاهش هزینه ها، گسترش بازار و نیز حمایت از شكل‌گیری تشكل‌های بالاتر.
  23. اخذ عاملیت وجوه اداره شده و كمك های فنی اعتباری از بودجه عمومی كشور و همچنین بخشی از درآمدهای حاصل از واگذاری ­های مربوط به بخش تعاون به منظور اعطای تسهیلات، تأمین یارانه، تقلیل سود و كارمزد تسهیلات بانكی، كمك به تعاونی­ ها و اتحادیه­ ها و سرمایه‌گذاری در بخش تعاون.
  24. افتتاح حساب‌های بانكی به نام خود و تودیع وجوه دیداری یا مدت­دار در بانك­‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری داخل و خارج از كشور.
  25. همكاری متقابل و مستمر با وزارتخانه ­ها، سازمان­ ها و نهادهای اقتصادی به منظور دستیابی به شاخص­ ها و معیارهای تخصیص بهینه منابع مطابق برنامه­ های وزارت تعاون و سایر بخش ­های تعاونی كشور.
  26. ارایه پیشنهاد در خصوص برنامه­ ها و سیاست‌های اجرایی در زمینه تأمین و تخصیص منابع مالی به خصوص در ارتباط با بخش تعاونی به مسئولان ذی‌ربط.
  27. مشاركت برای ایجاد نهادهای مالی، فنی، حقوقی، خدماتی و سایر نهادهای تخصصی مورد نیاز بخش تعاونی.
  28. ارایه محصولات و خدمات در بخش مسكن و ساختمان با اولویت به اتحادیه­ ها، شركت‌های تعاونی و اعضای آنها از قبیل تسهیلات ساخت و ساز واحدهای مسكونی، تجاری، اداری، تسهیلات املاك تجاری، تسهیلات سرمایه در گردش ساخت و ساز، طراحی صندوق‌های پس‌انداز مسكن و تسهیلات خرید واحدهای مسكونی یا تجاری یا اداری با اخذ مجوزهای لازم و رعایت قوانین و مقررات.
  29. دریافت كمك‌های بلاعوض دولت و سایر سازمان‌ها و نهادهای حمایتی و پرداخت آن بر اساس ضوابط و مقررات.
  30. پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه از محل منابع تخصیصی در بودجه سنواتی یا كمك ­های دولت و پرداخت آن بابت تأمین تمام یا بخشی از آورده شركت ­های تعاونی و همچنین به افراد كارآفرین دارای توانایی انجام كار و فاقد سرمایه لازم.
  31. دریافت یارانه سود تسهیلات بانكی و سایر هزینه­ های سرمایه‌گذاری اولیه برای راه‌اندازی شركت‌های تعاونی و تخصیص آن طبق ضوابط و مقررات.
  32. تصدی عاملیت وجوه اداره شده و كمك‌های فنی و اعتباری و وجوه امانی اشخاص حقیقی و حقوقی.
  33. انجام سایر عملیات بانكی و معاملات بازرگانی كه به موجب قوانین و مقررات برای بانك ­ها ممنوع نباشد.

تبصره: حداقل هفتاد درصد (70%) تسهیلات بانك باید به بخش تعاون اعطاء گردد.

ماده 8- اركان بانك عبارتند از:

  1. مجمع عمومی
  2. هیأت مدیره و مدیر عامل
  3. حسابرس قانونی (بازرس)

ماده 9-  مجمع عمومی بانك متشكل از اعضای زیر می باشد:

    1. وزیر تعاون
    2. وزیر امور اقتصادی و دارایی
    3. وزیر صنایع و معادن
    4. وزیر بازرگانی
    5. وزیر جهاد كشاورزی
    6. وزیر مسكن و شهرسازی
    7. معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور

تبصره:  ریاست مجمع عمومی با وزیر تعاون خواهد بود.

ماده 10-مجمع عمومی بانك به دو صورت مجمع عمومی عادی و مجمع عمومی فوق‌العاده تشكیل می‌شود.

ماده 11-جلسه مجمع عمومی بانك بنا به دعوت رئیس مجمع حداقل سالی دو بار، در شش ماهه اول و دوم سال به منظور بررسی و اتخاذ تصمیم نسبت به صورت‌های مالی سالانه و تصویب بودجه پیشنهادی تشكیل خواهد شد و مجمع عمومی به طور فوق‌العاده به تشخیص رییس مجمع عمومی و یا تقاضای سایر اعضای مجمع عمومی، هیأت مدیره و بازرس قانونی و با دعوت رییس مجمع عمومی تشكیل می‌شود.

ماده 12-اختیارات و وظایف مجمع عمومی عادی بانك با رعایت قوانین و مقررات مربوط عبارتند از:

    1. استماع گزارش عملكرد سالانه بانك و رسیدگی به صورت‌های مالی، صورت دارایی و بدهی و اتخاذ تصمیم به صورت‌های مالی.
    2. رسیدگی و اتخاذ تصمیم در مورد اندوخته‌ها، تقسیم سود و تخصیص سهم دولت از سود قابل تقسیم برای تأمین بخشی از كمك‌های دولت به بخش تعاون.
    3. بررسی و تصویب برنامه، خط مشی و بودجه پیشنهادی بانك.
    4. تصمیم‌گیری در خصوص آئین‌نامه‌های اعتباری، مالی، معاملاتی، اداری، استخدامی و سایر آئین‌نامه‌های مورد نیاز بانك به پیشنهاد هیأت مدیره و تصویب آن در هیأت وزیران(4).
    5. انتخاب اعضای هیأت مدیره و مدیرعامل بانك بنا به پیشنهاد رییس مجمع(5).
    6. انتخاب بازرسان قانونی و تعیین حق‌الزحمه آنان.
    7. اتخاذ تصمیم نسبت به مطالبات مشكوك الوصول و لاوصول.
    8. اتخاذ تصمیم درباره سیاست‌های كلی اقتصادی و اعتباری و اداری بانك.
    9. سایر وظایف و اختیاراتی كه طبق این اساسنامه و یا قوانین و مقررات بر عهده مجمع عمومی می‌باشد.
    10. تعیین حقوق و مزایای مدیر عامل و اعضای هیأت مدیره و پاداش آنها و حق حضور اعضای غیر موظف هیأت مدیره بر اساس پیشنهاد رییس مجمع با رعایت مصوبات شورای حقوق و دستمزد و ماده (241) لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت و سایر قوانین و مقررات مربوط جهت تصمیم‌گیری در مراجع ذیصلاح قانونی(6) .

ماده 13-جلسه مجمع عمومی عادی و فوقالعاده بانك با حضور حداقل پنج نفر از اعضا رسمیت می‌یابد و مصوبات مجمع عمومی با حداقل چهار رأی موافق معتبر می‌باشد.

ماده 14-اختیارات و وظایف مجمع عمومی فوق‌العاده بانك به شرح زیر می‌باشد:

    1. پیشنهاد اصلاح یا تغییر در مواد اساسنامه و پیشنهاد انحلال و ادغام بانك با بانك‌های دیگر با رعایت قوانین و مقررات مربوط به هیأت وزیران.
    2. افزایش سرمایه بانك(7).

ماده 15-هیأت مدیره بانك متشكل از پنج نفر می‌باشد و انتخاب هیأت مدیره و مدیرعامل توسط رییس مجمع(8) به مجمع عمومی پیشنهاد و پس از تصویب مجمع عمومی با حكم وی منصوب می‌گردند.

تبصره: مدیر عامل و اكثریت اعضای هیأت مدیره باید دارای حداقل سه سال تجربه در امور بانكی یا مالی و اعتباری و امور تعاونی و یا متخصص در امور بانكی، اقتصاد تعاونی و مدیریتی باشند.

ماده 16-هیأت مدیره و مدیر عامل بانك برای مدت دو سال انتخاب می‌شوند و انتخاب مجدد آنان بلامانع است. پس از انقضای مدت مأموریت مدیر عامل و اعضای هیأت مدیره، مادام كه افراد جدید معرفی نگردیده‌اند و یا حكم مجدد همان افراد سابق صادر نگردیده است، كماكان عهده‌دار مسئولیت خواهند بود.

ماده 17-هیأت مدیره در اولین جلسه یك نفر از بین اعضا به عنوان رییس و یك نفر به عنوان نایب رییس برای مدت دو سال انتخاب می‌نمایند. مدت ریاست رییس هیأت مدیره بیش از مدت عضویت وی در هیأت مدیره نخواهد بود.

تبصره 1: جلسات هیأت مدیره بر حسب دعوت رییس هیأت مدیره حداقل ماهی یكبار تشكیل و با حضور حداقل چهار نفر از اعضا رسمیت می‌یابد و تصمیمات هیأت مدیره با حداقل سه رأی موافق معتبر است.

تبصره 2: انتخاب مدیرعامل بانك به عنوان رییس هیأت مدیره توسط هیأت مدیره منوط به تصویب سه چهارم اعضای مجمع عمومی خواهد بود.

تبصره 3 : هیأت مدیره می‌تواند رییس و نایب رییس هیأت مدیره خود را از سمت‌های مذكور عزل نماید. مشروط بر آنكه در همان جلسه نسبت به انتخاب جایگزین آنان با رعایت شرایط مقرر اقدام نماید.

تبصره 4: هر گاه رییس هیأت مدیره موقتاً نتواند وظایف خود را انجام دهد، وظایف او را نایب رییس هیأت مدیره انجام خواهد داد.

تبصره 5: رییس هیأت مدیره علاوه بر اداره جلسات هیأت مدیره، تعیین دستور جلسات و صدور دستور ابلاغ مصوبات هیأت مدیره را به عهده دارد.

تبصره 6: هیأت مدیره می‌تواند از میان كاركنان بانك، یك نفر را به عنوان دبیر هیأت مدیره انتخاب نماید.

ماده 18- وظایف و اختیارات هیأت مدیره به شرح زیر می‌باشد:

    1. پیشنهاد آئین‌نامه‌های اعتباری، مالی، معاملاتی، اداری و استخدامی و سایر آئین‌نامه‌ها به مجمع عمومی.
    2. تصویب دستورالعمل‌های داخلی در چارچوب آئین‌نامه‌های مصوب.
    3. تهیه و تنظیم صورت‌های مالی و گزارش سالیانه بانك.
    4. تهیه و تنظیم و پیشنهاد بودجه و برنامه بانك.
    5. بررسی طرح سازمانی، تشكیلات و شرح وظایف مشاغل بانك و تصویب آن در مراجع ذیصلاح قانونی(9) .
    6. تعیین سیاست‌های اعتباری بانك با رعایت ماده (19) قانون عملیات بانكی بدون ربا (بهره) -مصوب 1362(10).
    7. ایجاد، انحلال، جابجایی و یا ادغام شعب یا نمایندگی‌های بانك در داخل و یا خارج از كشور.
    8. تنظیم خلاصه صورت دارایی‌ها و بدهی‌های بانك هر شش ماه یكبار و تسلیم آن به بازرس (حسابرس قانونی)
    9. پیشنهاد اصلاح یا تغییر اساسنامه به مجمع عمومی فوق العاده بانك.
    10. اتخاذ تصمیم در مورد خرید و فروش سهام، اوراق مشاركت و سایر اوراق بهادار و ابزارها و اسناد مالی.
    11. به امانت گذاردن هر نوع اسناد و مدارك و وجوه در صندوق‌های دولتی و خصوصی و استرداد آنها.
    12. صدور دستور خرید و فروش اموال منقول و غیرمنقول بانك با رعایت قوانین و مقررات مربوط.

تبصره : فروش اموال غیرمنقول بانك با تصویب مجمع عمومی بانك امكان‌پذیر است.

  1. تحصیل وام و اعتبار از دولت و مؤسسات مالی، اعتباری و بانكی، شركت‌های دولتی یا وابسته به دولت و شهرداری‌ها با رعایت مقررات مربوط.
  2. پیشنهاد در خصوص مطالبات مشكوك الوصول و لاوصول و همچنین تخفیف یا بخشودگی تمام یا قسمتی از اصل و متفرعات مطالبات به مجمع عمومی.
  3. هیأت مدیره می‌تواند قسمتی از اختیارات خود را به مدیرعامل تفویض نماید.

ماده 19- وظایف و اختیارات مدیر عامل به شرح زیر است:

  1. نمایندگی بانك در برابر سایر اشخاص، ادارات، سازمان‌ها، نهادها، مؤسسات عمومی اعم از دولتی و غیردولتی، تعاونی و خصوصی.
  2. افتتاح انواع حساب نزد بانك‌ها و مؤسسات در داخل و خارج از كشور و استفاده از آن به نام بانك.
  3. انعقاد هر نوع قرارداد راجع به اموال منقول و غیرمنقول و حقوق و اسناد و اوراق بهادار و تبدیل، فسخ، اقاله، ابطال، واگذاری و اجرای آن به هر شكل و با هر شخص حقیقی و حقوقی و تحت هرگونه شرایط در حدود موضوع فعالیت بانك.
  4. وصول مطالبات و پرداخت دیون بانك.
  5. اجاره و استیجار و واگذاری و فسخ اجاره و تقاضای تعدیل اجاره بها و دفاع از آن در تمام مراحل و مراجع و تخلیه عین مستأجره و تقاضای صدور اجرائیه و تقاضای تجدید نظر در رأی صادره یا اجرای آن.
  6. رهن گذاردن اموال بانک اعم از اموال منقول و غیرمنقول و فک رهن ولو کراراً .
  7. طرح، اقامه، تعقیب و دفاع از هرگونه دعوی و یا انصراف از آن با داشتن تمام اختیارات راجع به امر دادرسی و در کلیه دادگاه‌ها و مراجع و در کلیه مراحل اعم از مراحل بدوی، تجدید نظر فرجامی با حق مصالحه و سازش، تأمین خواسته، دستور موقت، تأمین دلیل، اعتراض به رأی صادره در کلیه مراحل، اعاده دادرسی، واخواست اوراق تجاری، ادعای جعل یا انکار و تردید نسبت به سند طرف و استرداد سند، تعیین جاعل، ارجاع دعوی به داوری و تعیین داور با اختیار صلح یا بدون آن و به طور کلی استفاده از کلیه حقوق و اجرای کلیه تکالیف ناشی از قانون داوری، تعیین مصدق و کارشناس، اقرار خواه در ماهیت دعوی و خواه به امری که کاملاً قاطع باشد، دعوی خسارت، استرداد دادخواست یا دعوی، جلب شخص ثالث و دفاع دعوی ثالث، ورود شخص ثالث و دفاع از دعوی ورود ثالث، اقدام به دعوی متقابل و دفاع از آن، دعوی اعسار، تأمین مدعی به، تقاضای توقیف اشخاص و اموال از دادگاه‌ها و کلیه مراجع، اعطای مهلت برای دریافت مطالبات بانک، درخواست صدور برگ اجرایی و تعقیب عملیات اجرایی و اخذ محکوم به نفع بانک­ها در دادگاه‌ها، ادارات و دوایر ثبت اسناد و املاک، تعیین نماینده یا وکیل با حق توکیل و توکیل در توکیل غیر ولو کراراً، تعیین میزان حق الوکاله وکیل یا نماینده.

تبصره: حق مصالحه و سازش نسبت به دعوی و یا ارجاع آن به داوری منوط به پیشنهاد مدیر عامل و تصویب هیأت مدیره بانک و با رعایت اصل (139) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مجاز است.

  1. قبول تعهد، ظهرنویسی و قبول پرداخت.
  2. نصب و عزل مأموران و کارکنان بانک و تعیین شغل، ترفیع، تنبیه و اجرای سایر شرایط استخدامی در چارچوب مقررات استخدامی و اداری بانک.
  3. صدور دستور اجرای کلیه تصمیمات مجمع و هیأت مدیره با رعایت قوانین و مقررات مربوط.
  4. ارائه پیشنهادهای لازم به هیأت مدیره و ایفای وظایف و اختیاراتی که هیأت مدیره به مدیر عامل تفویض می­نماید.
  5. صدور بخش‌نامه در چارچوب مقررات.
  6. موافقت با مأموریت و انتقال کارکنان بانک به سایر دستگاه ­ها، موسسات و شرکت ها در چارچوب قوانین و مقررات مربوط.
  7. مدیرعامل می­تواند قسمتی از وظایف و اختیارات خود را به یک یا چند نفر از مسئولان یا کارکنان بانک تفویض نماید.

ماده20- رئیس هیأت مدیره و مدیر عامل و سایر اعضای موظف هیأت مدیره در مدت تصدی خود نمی‌توانند هیچگونه فعالیت بازرگانی یا شغل دیگری داشته باشند.

ماده 21- مجمع عمومی بانک در هر سال حسابرس بانک را برای مدت یکسال به سمت بازرس قانونی انتخاب می‌نماید. عزل یا تجدید انتخاب بازرسان قانونی با مجمع عمومی است.

ماده 22- وظایف بازرسان قانونی به شرح زیر می‌باشد:

    1. نظارت بر اجرای مقررات اساسنامه و آئین‌نامه بانک و سایر مقررات مربوط.
    2. رسیدگی و اظهارنظر نسبت به صورت‌های مالی بانک و تهیه گزارش‌های لازم جهت تقدیم به مجمع عمومی.
    3. رسیدگی به دفاتر و حسابهای بانک و گواهی خلاصه حساب‌هایی که بانک هر ماه باید به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ارسال نماید.

ماده 23- اختیارات بازرسان به شرح زیر می‌باشد:

    1. بازرسان قانونی می‌توانند در جلسات مجمع عمومی بدون حق رأی شرکت نمایند.
    2. بازرسان قانونی می‌توانند برای انجام وظایف خود در هر موقع به کلیه دفاتر و اسناد و دارایی‌های بانک رسیدگی نموده و در این مورد اطلاعات و مدارک لازم را از هیأت مدیره بخواهند و هیأت مدیره موظف است تسهیلات لازم را در این خصوص فراهم نماید.
    3. بازرسان قانونی حق مداخله مستقیم در امور اداری و معاملات بانک را ندارند ولی می‌توانند نظریات خود را کتبا به مدیر عامل یا هیأت مدیره اطلاع دهند.
    4. در مواردی که بازرسان قانونی برای انجام وظایف خود مراجعه به متخصص و کارشناس را لازم بدانند، می‌توانند پس از جلب موافقت رئیس مجمع عمومی به هزینه بانک، یک یا چند نفر را موقتاً دعوت نمایند.
    5. هرگونه ایرادی که بازرسان نسبت به امور بانکی داشته باشند کتباً به نظر مدیر عامل و هیأت مدیره بانک خواهد رسید و هرگاه در رفع آن از طرف مدیرعامل یا هیأت مدیره اقدام لازم به عمل نیاید مراتب را طی گزارش به مجمع عمومی تقدیم می‌نمایند.
    6. تصمیمات و اقدامات بازرسان قانونی باید در دفتر مخصوص با قید تاریخ ثبت و امضاء شود. هیأت مدیره در مواقع لزوم می‌تواند بازرسان قانونی را دعوت نماید تا برای بررسی مسائل مورد نظر تشکیل جلسه دهند.
    7. بازرسان در مورد انجام وظایف و مفاد گزارش خو در برابر مراجع قانونی، سهامداران و اشخاص ثالث ذی نفع مسئول هستند.

ماده 24- چگونگی ترازنامه و حساب سود و زیان، میزان اندوخته قانونی، میزان استهلاک اموال بانک، همچنین نحوه و اصول حسابداری بانک بر اساس قانون پولی و بانکی کشور – مصوب 1351- و سایر قوانین و مقررات مربوط و اصول پذیرفته شده حسابداری خواهد بود.

ماده 25- سود خالص بانک در هر سال عبارت از درآمد حاصل در همان سال پس از کسر هزینه‌ها، استهلاک و ذخیره‌ها و مالیات متعلقه می‌باشد. سهم دولت از سود قابل تقسیم بانک برای تأمین بخشی از کمک‌های دولت به بخش تعاون صرف می‌شود.

ماده 26- سال مالی بانک از اول فروردین ماه تا پایان اسفندماه همان سال خواهد بود. اولین سال مالی بانک از تاریخ تشکیل آغاز و در آخر اسفند همان سال خاتمه می‌یابد.

ماده 27- کلیه دارایی‌های شعب صندوق تعاون، مطالبات و دیون صندوق تعاون، جزء دارایی، مطالبات و دیون بانک محسوب می‌شود و بانک در مقابل اشخاص ثالث از هر جهت جانشین صندوق تعاون می‌باشد.

ماده 28- مواردی که در این اساسنامه پیش‌بینی نگردیده است تابع قانون پولی و بانکی کشور و سایر قوانین و مقررات لازم الاتباع کشور می‌باشد.

ماده 29- کلیه عملیات حساب‌های جاری، اوراق و اسناد تعهدآور و قراردادها با امضای ثابت مدیر عامل و یکی از اعضا هیأت مدیره با تصویب هیأت مدیره است و در غیاب مدیر عامل با امضای دو نفر از اعضای هیأت مدیره با تصویب هیأت مدیره خواهد بود و مکاتبات بانک با امضای ثابت مدیر عامل بانک است.

 

این اساسنامه به موجب نامه شماره 88/30/33733 مورخ 1388/04/24 شورای نگهبان به تائید شورای یاد شده رسیده است.

 

محمدرضا رحیمی

معاون اول رئیس جمهور

 

پی‌نوشت‌های 1 تا 10 : اصلاح به موجب تصویب­ نامه شماره 44767/89067 مورخ1389/04/26 هیأت وزیران.